Affetmek Allah’ın hem sıfatı, hem de bizlere emri. Zaten İslâmiyet, Allah’ın isim ve sıfatlarından doğan güzel ahlâkı yaşamamızı ön görüyor. Dinimizin her emri ve her yasağı Allah’ın bir veya birden fazla ismine dayanıyor.
Allah Afüv’dür. Affeder, affetmeyi sever ve kullarına affetmeyi emreder. Yani “af” gibi bir güzel ahlâkı kullarında da görmek ister. Nitekim Kur’ân, bir âyetinde, “Affetsin. Aldırış etmesin. Allah’ın sizi bağışlamasını istemez misiniz?” 1 ; bir diğer âyetinde de, “Onlar (Allah’tan hakkıyla korkanlar), bollukta ve darlıkta Allah için harcarlar, öfkelerini yutarlar, insanları affederler. Allah iyilik edenleri sever”2 buyurarak affı önemli bir ahlâkî kural olarak ve takvanın önemli bir ayağı olarak emrediyor.
İster “Affettim” diyelim, ister “Hakkımı helâl ettim” diyelim; bu aftır. Yani bu ifâde, bizim, o kişi ve o mesele ile ilgili olarak mahşere dönük hakkımızdan vazgeçtiğimizi, artık o meseleden dolayı o kişinin yakasına yapışmayacağımızı bildirir. Bizim affımızdan sonra dilerse Cenâb-ı Allah da o kişiyi affeder. Fakat bizimle ilgili bir haktan dolayı, biz onu affetmeden Cenâb-ı Hak affetmiyor. Nihâyet, bizim hakkımızı mahşerde ondan alıp bize teslim ediyor.
Yasmin SeCo Mahşerde uğraşmaya değer. Allah in karşısına en büyük günahla çıksın. Hem kul hakkı hem allah hakkı. Ahirette af etek ona hediye olur. Düşünsene senin hakkını almışlar sende hastasın. Çalışmıyorsun. Senin tedavi olucak para ile tatile gidiyorlar. Yurt disina mac seyretmeye. Seninde 100 60 iyilesme umudun var ozelde. Onlarda hertürlü harcama... Sende ssklarda surunuyors un.. Sonra sana diyorlar ki bizi af ettin mi. Ben bunu çok yakın arkadaşımda yaşadım. Kardeşleri helallik istiyor.. Bana sordu. Sen olsan ne yaparsın. Ben dedim asla helal etmem.. Kul hakkı. Allahın allahligini kullanamadığı tek yer. Sen olsan ne yapardin
"Kullanamadigi" kelimesi dogru bir ifade olmaz. Bu Allah in el-Adl isminin tecellisidir. O adildir hakimdir. Ben olsaydim zararimi karsilamalarini isteyerek hakkimi savunurdum. Ve gercekten yine de helal ederdim hakkimi. Soyle birsey var ben helal etsem de ayni seyin baslarina gelecegini ve beni anlayacaklarini düşünürüm. Bana gore bazi seyler ahirete kalmiyor
Ben bunu bir çok ilahiyatcidan dinledim. Tabiki kaba bir tarifle yoksa mevla heryerde var. Ben şöyle diyorum. Ben aciz bir kulum ben işimi dünyada ahirette de Allaha biraktim
Affetmek Allah’ın hem sıfatı, hem de bizlere emri. Zaten İslâmiyet, Allah’ın isim ve sıfatlarından doğan güzel ahlâkı yaşamamızı ön görüyor. Dinimizin her emri ve her yasağı Allah’ın bir veya birden fazla ismine dayanıyor.
Allah Afüv’dür. Affeder, affetmeyi sever ve kullarına affetmeyi emreder. Yani “af” gibi bir güzel ahlâkı kullarında da görmek ister. Nitekim Kur’ân, bir âyetinde, “Affetsin. Aldırış etmesin. Allah’ın sizi bağışlamasını istemez misiniz?” 1 ; bir diğer âyetinde de, “Onlar (Allah’tan hakkıyla korkanlar), bollukta ve darlıkta Allah için harcarlar, öfkelerini yutarlar, insanları affederler. Allah iyilik edenleri sever”2 buyurarak affı önemli bir ahlâkî kural olarak ve takvanın önemli bir ayağı olarak emrediyor.
İster “Affettim” diyelim, ister “Hakkımı helâl ettim” diyelim; bu aftır. Yani bu ifâde, bizim, o kişi ve o mesele ile ilgili olarak mahşere dönük hakkımızdan vazgeçtiğimizi, artık o meseleden dolayı o kişinin yakasına yapışmayacağımızı bildirir. Bizim affımızdan sonra dilerse Cenâb-ı Allah da o kişiyi affeder. Fakat bizimle ilgili bir haktan dolayı, biz onu affetmeden Cenâb-ı Hak affetmiyor. Nihâyet, bizim hakkımızı mahşerde ondan alıp bize teslim ediyor.
Dipnotlar:
1- Nur Sûresi: 22.
2- Âl-i İmran Sûresi: 134.
Mahşerde ugrasmaya değer mi bir de boyle dusunmek lazım
İlginç bir yaklaşım
Bilmem bana gore değmez Gunahlarimizdan düşer. Belki ben de birinin hakkina gecmisimdir.
Zulme uğramışsanız hakkınızı savunmanız en doğal hakkınız hersey sorulacak birinin hakkına girmisseniz oda sorulur
Belki o kisi de baskasinin hakkina gecmistir benim sayemde zincirleme affedilisler gerceklesir. Tabi en dogrusunu Allah bilir.
Yasmin SeCo Mahşerde uğraşmaya değer. Allah in karşısına en büyük günahla çıksın. Hem kul hakkı hem allah hakkı. Ahirette af etek ona hediye olur. Düşünsene senin hakkını almışlar sende hastasın. Çalışmıyorsun. Senin tedavi olucak para ile tatile gidiyorlar. Yurt disina mac seyretmeye. Seninde 100 60 iyilesme umudun var ozelde. Onlarda hertürlü harcama... Sende ssklarda surunuyors un.. Sonra sana diyorlar ki bizi af ettin mi. Ben bunu çok yakın arkadaşımda yaşadım. Kardeşleri helallik istiyor.. Bana sordu. Sen olsan ne yaparsın. Ben dedim asla helal etmem.. Kul hakkı. Allahın allahligini kullanamadığı tek yer. Sen olsan ne yapardin
"Kullanamadigi" kelimesi dogru bir ifade olmaz. Bu Allah in el-Adl isminin tecellisidir. O adildir hakimdir. Ben olsaydim zararimi karsilamalarini isteyerek hakkimi savunurdum. Ve gercekten yine de helal ederdim hakkimi. Soyle birsey var ben helal etsem de ayni seyin baslarina gelecegini ve beni anlayacaklarini düşünürüm. Bana gore bazi seyler ahirete kalmiyor
Ben bunu bir çok ilahiyatcidan dinledim. Tabiki kaba bir tarifle yoksa mevla heryerde var. Ben şöyle diyorum. Ben aciz bir kulum ben işimi dünyada ahirette de Allaha biraktim