“Memento Mori... Öleceğini hatırla...” İşte hikaye böyle başlıyor. Hangi dönemde, hangi coğrafyada, hangi dinde ve inanışta olursa olsun, insanoğlunun değişmez iki gerçeğinden biri “ölüm”. Kimi zaman korkutan kimi zaman büyüleyen ama asla kaçılamayacak olan... Yaşamın geçiciliği, hiçliği ve insanoğlunun bu fenomen karşısındaki çaresizliğini hatırlatan tekstler ve imajlar antikiteden beri gerek kutsal kitaplarda gerek ise sanat eserlerinde batıda bilinen ismiyle “vanité-vanity” olarak yer alıyor. Türkçede ise “hiçlik, geçicilik”... İnsanoğlu’na geçiciliğini ve ölümlülüğünü hatırlatma amacıyla yapılan vanitéler antik dönemlerden beri karşımıza çıkıyor. Şöyle bir düşünecek olursak, bugün bile gelişen tüm teknolojiye, yaşamımızı kolaylaştıran, insan ömrünü uzatan tüm tıbbi gelişmelere, icatlara rağmen, bir volkan bulutu karşısında hepimiz olduğumuz yere günlerce çakılıp çaresizce bekliyoruz, doğanın kanunlarının, bizim kanunlarımızın her daim üzerinde ve geçerli olduğunu anımsayıp, hiçliğimiz ve geçiciliğimizle bir kez daha yüzleşiyoruz. Bu da doğanın bize “Memento Mori”si. Tıpkı Romalı muzaffer generalin, zafer dönüşü, kutlamalarda, kölesinin arkasından kulağına fısıldadığı “Memento Mori. "Respice post te! Hominem te memento!”* hatırlatması gibi.
“Vanité” kelimesinin “hiçlik ve geçicilik” anlamında ilk kullanımlarına Eski Ahit’te sık sık rastlıyoruz. Yunan ve Roma felsefesinde ise stoacılıkta olduğu gibi, epikürizmde aynı mesaj farklı bir bakış açısıyla “carpe diem” ile karşımıza çıkıyor. Zevke olan düşkünlükleri ve sapkınlıkları ile bilinen Pompei halkında da “Nasıl olsa öleceğiz öyle ise günü yakala”nın hemen ardından gelen ama çoğunlukla dillendirilmeyen “... Ölüm seni yakalamadan”, hatırlatması ile... Eee noldu şimdi ?
Vedat Bayam bu yorumu ben yapmadım sanat tarihcisi bir arkadaşımız mozaik in anlamını yorumlamış, sizin amacınız ney? Siz açıklayın bizde bilelim madem ?
estagfurullah sızı yanlıslamadım. Sadece sizin yorumunuz oldugunu dusunup busonuca hangı gerekçe ıle vardıgınızı anlatarak aydınlatmanızı ıstedım. zaten sizin yorumunuz degılmış ve benım sormam anlamsız olmus
Vedat Bayam yanlış değil tabiki, ben sonuca bakarım insanlar onu görmüş bunu görmüş öyle düşünmüş böyle düşünmüş bişeyi değiştirmiyor bende, bende resimde anlatılan şeyi bize soruyorsunuz sandım. Bu resimde siz ne görüyorsunuz ?
Ayhan Ünyaylar beyın fırtınasının guzeelılıgı de burda Ayhan bey. Oyle guzel oyle ınce fıkırler cıkıyor kı bu yorumlamalardan. Ve her yorum kısının klendı kışılıgını yansıtıyor. Yoksa burada kımse sanat tarıhcılıgıne soyunmuyor. Ama mutlaka çagırısımlar yapıyor her konu ve bunu paylasıyoruz .. Bu arada mızah olsun dıye soyledım. Bu eser hakkında uzun uzun konusada bılırım. kelımelerın sınırı yok
Vedat Bayam tmm bende onu soruyorum zaten size, resme bakınca senin düşüncen yada benim düşüncem neyi değiştiriyor? Ne işe yarıyor? Burdan öğrenmem gereken bişe warmı, yoksa geyik olsun diyemi bu sorular
Bır ust yorumumda anlattım size. Beyın fırtınası platformunda amaç yenı fıkırler uretmek ve konuda derınleşmektır. Bakın boyle bır mozaık oldugunu ogrendınız. Bu mozaıktekı fıgurlerın neyı temsıl ettıgını ogrendınız. ve her ınsanın dusuncelerınde yenı kıvırcımlar oldu bunları burda paylaştık. Siz ne ne degıl derken bız bır cok yorumda dusunmeyı on plana aldık.
kımısızengın de olecek fakır de dedı.. Belkı bu fıkırle bugun baska bır adım atacak. Kımısı adaletlı olmak dedı. Her ınsan yorumunda kendı kısılıgını ortaya koyar Ayhan bey. Ve bız yenı fıkırlerı onemsıyoruz
Vedat Bayam sanatla ilgilenmediğim için mozaikler hakkında bilgim yok bi 40 yıl lazım olmadı bundan sonrada mozaike bi ilgim olmıycak yani gereksiz boş bilgi benim için 2-3 güne unuturum gider zaten .
“Memento Mori... Öleceğini hatırla...” İşte hikaye böyle başlıyor. Hangi dönemde, hangi coğrafyada, hangi dinde ve inanışta olursa olsun, insanoğlunun değişmez iki gerçeğinden biri “ölüm”. Kimi zaman korkutan kimi zaman büyüleyen ama asla kaçılamayacak olan... Yaşamın geçiciliği, hiçliği ve insanoğlunun bu fenomen karşısındaki çaresizliğini hatırlatan tekstler ve imajlar antikiteden beri gerek kutsal kitaplarda gerek ise sanat eserlerinde batıda bilinen ismiyle “vanité-vanity” olarak yer alıyor. Türkçede ise “hiçlik, geçicilik”... İnsanoğlu’na geçiciliğini ve ölümlülüğünü hatırlatma amacıyla yapılan vanitéler antik dönemlerden beri karşımıza çıkıyor. Şöyle bir düşünecek olursak, bugün bile gelişen tüm teknolojiye, yaşamımızı kolaylaştıran, insan ömrünü uzatan tüm tıbbi gelişmelere, icatlara rağmen, bir volkan bulutu karşısında hepimiz olduğumuz yere günlerce çakılıp çaresizce bekliyoruz, doğanın kanunlarının, bizim kanunlarımızın her daim üzerinde ve geçerli olduğunu anımsayıp, hiçliğimiz ve geçiciliğimizle bir kez daha yüzleşiyoruz. Bu da doğanın bize “Memento Mori”si. Tıpkı Romalı muzaffer generalin, zafer dönüşü, kutlamalarda, kölesinin arkasından kulağına fısıldadığı “Memento Mori. "Respice post te! Hominem te memento!”* hatırlatması gibi.
“Vanité” kelimesinin “hiçlik ve geçicilik” anlamında ilk kullanımlarına Eski Ahit’te sık sık rastlıyoruz. Yunan ve Roma felsefesinde ise stoacılıkta olduğu gibi, epikürizmde aynı mesaj farklı bir bakış açısıyla “carpe diem” ile karşımıza çıkıyor. Zevke olan düşkünlükleri ve sapkınlıkları ile bilinen Pompei halkında da “Nasıl olsa öleceğiz öyle ise günü yakala”nın hemen ardından gelen ama çoğunlukla dillendirilmeyen “... Ölüm seni yakalamadan”, hatırlatması ile... Eee noldu şimdi ?
Guzel bır yorum ama mozaıkten bu sonuca nasıl vardınız
Vedat Bayam bu yorumu ben yapmadım sanat tarihcisi bir arkadaşımız mozaik in anlamını yorumlamış, sizin amacınız ney? Siz açıklayın bizde bilelim madem ?
estagfurullah sızı yanlıslamadım. Sadece sizin yorumunuz oldugunu dusunup busonuca hangı gerekçe ıle vardıgınızı anlatarak aydınlatmanızı ıstedım. zaten sizin yorumunuz degılmış ve benım sormam anlamsız olmus
burada zaten ne olabılır sekılde fıkır beyanı yapıldıgı ıcın size bu sonuca nasıl ulastıgınızı sormam da yanlıs degıl .
Vedat Bayam yanlış değil tabiki, ben sonuca bakarım insanlar onu görmüş bunu görmüş öyle düşünmüş böyle düşünmüş bişeyi değiştirmiyor bende, bende resimde anlatılan şeyi bize soruyorsunuz sandım. Bu resimde siz ne görüyorsunuz ?
Boyayı bol bulmus bırını
Vedat Bayam sen boyayı bol bulmuş birini gördün, bir başkası sanat eseri bunun ne önemi var şimdi ?
Ayhan Ünyaylar beyın fırtınasının guzeelılıgı de burda Ayhan bey. Oyle guzel oyle ınce fıkırler cıkıyor kı bu yorumlamalardan. Ve her yorum kısının klendı kışılıgını yansıtıyor. Yoksa burada kımse sanat tarıhcılıgıne soyunmuyor. Ama mutlaka çagırısımlar yapıyor her konu ve bunu paylasıyoruz .. Bu arada mızah olsun dıye soyledım. Bu eser hakkında uzun uzun konusada bılırım. kelımelerın sınırı yok
Vedat Bayam tmm bende onu soruyorum zaten size, resme bakınca senin düşüncen yada benim düşüncem neyi değiştiriyor? Ne işe yarıyor? Burdan öğrenmem gereken bişe warmı, yoksa geyik olsun diyemi bu sorular
Bır ust yorumumda anlattım size. Beyın fırtınası platformunda amaç yenı fıkırler uretmek ve konuda derınleşmektır. Bakın boyle bır mozaık oldugunu ogrendınız. Bu mozaıktekı fıgurlerın neyı temsıl ettıgını ogrendınız. ve her ınsanın dusuncelerınde yenı kıvırcımlar oldu bunları burda paylaştık. Siz ne ne degıl derken bız bır cok yorumda dusunmeyı on plana aldık.
kımısızengın de olecek fakır de dedı.. Belkı bu fıkırle bugun baska bır adım atacak. Kımısı adaletlı olmak dedı. Her ınsan yorumunda kendı kısılıgını ortaya koyar Ayhan bey. Ve bız yenı fıkırlerı onemsıyoruz
siz yeni fikiri önemsiyorsunuzya, benim kişiliğimin yada fikriminin size faydası zararı ne ?
Ayhan bey size uzun uzun anlattım. Daha da vakıt ayıramayacagım. Iyıgunler
Vedat Bayam sanatla ilgilenmediğim için mozaikler hakkında bilgim yok bi 40 yıl lazım olmadı bundan sonrada mozaike bi ilgim olmıycak yani gereksiz boş bilgi benim için 2-3 güne unuturum gider zaten .
Vedat Bayam sizede iyi günler