Tek Tanrı varsayımında evren neyin içinde sorusunun cevabı O Tanrı olabiliyor. İki/fazla Tanrı durumunda tanrıları kapsayan bir ortam mecburiyeti doğuyor. Mantık olmasada akıl çerçevesinde durum çıkmazda.
"La ilahe illallah" Tevhid'in zahiri manası: Allah'tan başka ilah yoktur. Batıni manada ise; Allah'tan başka bir şey yoktur. Çokluk zihindedir. Merkez tektir.
Şu üç boyut haricinde dördüncü ve üstü boyutları anlayamıyorum, bilgim yetersiz. Bunu anlayanların tek Tanrı neyin içinde(içinde mi) yorumunu merak ediyorum.
Varsayım 1: Tanrı karışmıyor, tanrı her şeyi bilmiyor, tanrı, alt tanrı yaratan; biri tekil, bu şeytan; diğeri çoğul, bu insan. Bunların karşılaşmasını izliyor... Çok saçma değil mi! Ancak teistlerin tanrı anlayışından daha tutarlı. Örneğin, teistlerin tanrısı, her şeyi ve henüz şeyleşmemiş olanı da biliyor. Şeytanı yaratıyor ama şeytanı yaratmadan önce her haltını biliyor. Yine de yaratıyor. İsyan edeceğini biliyor, bildiği halde isyan etmeyecek bir şeytanı yaratmıyor, aslında yaratabilir. Dolayısı ile insan için de aynı şey geçerli, sınavı geçeni yaratabilir hep veya geçmeyeni ancak bildiği halde yaratıyor, bir de sınav yapıyorum diye kandırıyor
İki tane olsa daha iyi olur bence. Rekabet olur 10 huri yerine 20 huri olur. Seçimleri Biz yapardık. Şart kosardik"bak şu dileğim gerçekleşmezse diğerine inanırım "falan filan
Hayat içerisinde de olağan üstü hâl var.. Ya bu söylediğimiz yüzünden içeri atıp falakaya yatırırsa? Demokrasi istiyorsunuz demek!! Alın size demokrasi... Zebaniler verin bunlara sopayı sabah akşam.. Sonra yakarsınız
Her sorunun cevabı yine Kuranda.. * Allah çocuk edinmemiştir; O'nunla beraber hiçbir tanrı yoktur. Öyle olsaydı her tanrı, kendi yarattığını sevk ve idare eder, onlardan biri diğerine üstün gelmeye çalışırdı. Allah, müşriklerin yakıştırdıkları sıfatlardan uzaktır. Muminun suresi 91.ayet
Evren sonsuz mudur ki? Eğer evren sonsuz geçmişten geliyorsa Biz şuan sonsuz geçmişi tüketmiş oluyoruz tüketimis bir şey nasıl sonsuz olabilir Hal böyle iken gelecek sonsuz da tuketebiliriz. Ve buna sonsuzluk diyemeyiz
Teolojik olarak birden fazla tanrı mevcut. Ontolojik olarak ise mutlak olarak Tek bir tanrı olması icap ediyor. Çünkü bir başlangıç veya edebilik olması lazım..
Albert Einstein'de "Tevrat'taki Tanrı düşüncesini reddediyordu. Stephen Hawkıng.. Zamanın Daha Kısa Tarihi. Sf: 115" Tevrat'ın Tanrısı, aynı zamanda Kur'an'ın da Tanrısı oluyordu. Şu ayetlerde olduğu gibi: “Sonra bir katre suyu, kan pıhtısı hâline getirdik. Kan pıhtısını, bir parça et haline soktuk. Bir parça etten kemikler yarattık; kemiklere de et giydirdik. Sonra da onu başka bir yaradılışla, meydana getirdik. YARATANLARIN EN GÜZELİ OLAN ALLAH, NE YÜCEDİR. MÜMİNUN- 14” “Gerçekten Rablerini büyük tanıyarak, Onun korkusuyla titreyenler, Rablerinin ayetlerine inananlar, Rablerine eş koşmayanlar, Rablerine döneceklerinden yürekleri korku ile ürpererek, vermeleri gerekeni verenler(Zekât) işte bunlar iyi işlerde yarış ederler ve bunlar için önde giderler. MÜMİNUN- 57-61”
Aklımdaki bir soruydu
ali bin ebu talip der ki;
"Tanri birdir(echod) fakat adet olarak degil"
Çünkü çemberin merkezi bir degil tektir.
Tek tanri inancinda başlangic ve son yoktur. Bu durum tekillik sayesinde temellendirlebilir. Tekillik bozuldugunda kaos olusur
Neye göre kaos oluşur diyoruz? Yani kime göre oluyor bu kaos?
En buyuk guce sahip iki veya daha fazla varlik olursa nasil bir durum olur?
Bunun bir cevabı yok ki. Ben harika olur diyebilirim mesela.
Tanrılar için insan aklıyla karar veremeyiz. Bunu bilebilmemiz için tanrı olmamız gerekir.
O zaman nasil harika olur diyorsun
Tek Tanrı varsayımında evren neyin içinde sorusunun cevabı O Tanrı olabiliyor. İki/fazla Tanrı durumunda tanrıları kapsayan bir ortam mecburiyeti doğuyor. Mantık olmasada akıl çerçevesinde durum çıkmazda.
"La ilahe illallah"
Tevhid'in zahiri manası: Allah'tan başka ilah yoktur.
Batıni manada ise;
Allah'tan başka bir şey yoktur.
Çokluk zihindedir. Merkez tektir.
Şu üç boyut haricinde dördüncü ve üstü boyutları anlayamıyorum, bilgim yetersiz. Bunu anlayanların tek Tanrı neyin içinde(içinde mi) yorumunu merak ediyorum.
Varsayım 1: Tanrı karışmıyor, tanrı her şeyi bilmiyor, tanrı, alt tanrı yaratan; biri tekil, bu şeytan; diğeri çoğul, bu insan. Bunların karşılaşmasını izliyor... Çok saçma değil mi!
Ancak teistlerin tanrı anlayışından daha tutarlı. Örneğin, teistlerin tanrısı, her şeyi ve henüz şeyleşmemiş olanı da biliyor. Şeytanı yaratıyor ama şeytanı yaratmadan önce her haltını biliyor. Yine de yaratıyor. İsyan edeceğini biliyor, bildiği halde isyan etmeyecek bir şeytanı yaratmıyor, aslında yaratabilir. Dolayısı ile insan için de aynı şey geçerli, sınavı geçeni yaratabilir hep veya geçmeyeni ancak bildiği halde yaratıyor, bir de sınav yapıyorum diye kandırıyor
Biri ile baş edemiyoruz, sen kalmışsın iki tane olsa olmaz mı diyorsun..
Lütfen bir tane olsun ya..
İki tane olsa daha iyi olur bence. Rekabet olur 10 huri yerine 20 huri olur. Seçimleri Biz yapardık. Şart kosardik"bak şu dileğim gerçekleşmezse diğerine inanırım "falan filan
Hayat içerisinde de olağan üstü hâl var.. Ya bu söylediğimiz yüzünden içeri atıp falakaya yatırırsa? Demokrasi istiyorsunuz demek!! Alın size demokrasi... Zebaniler verin bunlara sopayı sabah akşam.. Sonra yakarsınız
Her sorunun cevabı yine Kuranda..
*
Allah çocuk edinmemiştir; O'nunla beraber hiçbir tanrı yoktur. Öyle olsaydı her tanrı, kendi yarattığını sevk ve idare eder, onlardan biri diğerine üstün gelmeye çalışırdı. Allah, müşriklerin yakıştırdıkları sıfatlardan uzaktır.
Muminun suresi 91.ayet
Allah müşriklerin yakistirdiklari sifatlardan uzaktır diyorsunuz "Öyle olsaydı biri birinden üstün gelmeye çalışması "insanı bir sıfat değil mi ?
Sonsuz kudrete sahip iki varlık anlasamazlar mıydı diyorsunuz?
Aralarini buluruz belki
Kavga etmesinler diye...
Evren sonsuz mudur ki? Eğer evren sonsuz geçmişten geliyorsa Biz şuan sonsuz geçmişi tüketmiş oluyoruz tüketimis bir şey nasıl sonsuz olabilir Hal böyle iken gelecek sonsuz da tuketebiliriz. Ve buna sonsuzluk diyemeyiz
Bize gore cok asiri büyük olan evr n ve tanri kavramlarinin ikisininde sonsuz gelmesi gayet normal boyle sacma arguman paylasmayin
Hocam Sonsuzluk kendi başına bir zaman dilimi zaten
Bir tanrılar topluluğu kaos olurdu
Neden
Neden ki? Dünyada insanlar kaosu mu yaşıyor, hepsi de birer tanrı gibi aslında.
Tanrıları tanımlama şekline bağlı
İşte bizim tanrı tasavvurımuz teklik üzerine kurulmuş ondan
Eğer gerçek tanrılarsa içlerinde ego olmaz kibir olmaz sorun da olmaz
SONSUZLUK ÖYLEDİR; AMA, EVREN MADDESİZ DÜŞÜNÜLEMEZ.
Tanrı algısı tek tanrıya inananlarda bile o kadar çok ki
Teolojik olarak birden fazla tanrı mevcut. Ontolojik olarak ise mutlak olarak Tek bir tanrı olması icap ediyor. Çünkü bir başlangıç veya edebilik olması lazım..
Albert Einstein'de "Tevrat'taki Tanrı düşüncesini reddediyordu. Stephen Hawkıng.. Zamanın Daha Kısa Tarihi. Sf: 115" Tevrat'ın Tanrısı, aynı zamanda Kur'an'ın da Tanrısı oluyordu. Şu ayetlerde olduğu gibi:
“Sonra bir katre suyu, kan pıhtısı hâline getirdik. Kan pıhtısını, bir parça et haline soktuk. Bir parça etten kemikler yarattık; kemiklere de et giydirdik. Sonra da onu başka bir yaradılışla, meydana getirdik. YARATANLARIN EN GÜZELİ OLAN ALLAH, NE YÜCEDİR. MÜMİNUN- 14”
“Gerçekten Rablerini büyük tanıyarak, Onun korkusuyla titreyenler, Rablerinin ayetlerine inananlar, Rablerine eş koşmayanlar, Rablerine döneceklerinden yürekleri korku ile ürpererek, vermeleri gerekeni verenler(Zekât) işte bunlar iyi işlerde yarış ederler ve bunlar için önde giderler. MÜMİNUN- 57-61”
Rablerine eş koşanlar yazmışsınız.
Teşekkür ederimT. Çelik! Haklısın, gözümden kaçmış.