Güneş mavi camdan içeri mavi, yeşil camdan yeşil olarak girer.. Güneşi içerde farzedersek, tam tersi olur. Yani kendimizi cam farzedelim. Biz mavi isek dışarıya mavı ışık veririz, yeşil isek yeşil ışık.. Yani bize içerden gelen varlık feyzi aynı, ama kulağımızda işitme, gözümüzde görme, dilimizde konuşma olarak meydana çıkıyor.. özgür irade ise biraz farklı.. Bahsettiğimiz varlık feyzinin irade olarak tecellisinde, aklımız, şuurumuz dışardan aldığı etkilere ve niyete göre şekilleniyor ve iradenin bu halini bir yanılsamayla biz özgür irade olarak algılıyoruz.. Halbuki ancak bize içten gelen irade tecellisini olduğu gibi alıp aklı ve bilinci işe karıştırmadan özümseyip dışarı aksettirebildiğimizde özgür iradeye geçmiş olabiliriz..
Çünki bizim özgür irade diye adlandırdığımız cüz'î irade, bilinç, bilinç altı, aldığımız eğitim ve çevre faktörlerinin etkisi altında bağımlı bir irade halinden kurtulamıyor. Küllî iradeye geçebilenler ise, Allah'ın iradesine geçmiş olup iradesi tüm bağlardan kurtulup gerçek özgürlüğe kavuşmuş oluyor..
Güneş mavi camdan içeri mavi, yeşil camdan yeşil olarak girer.. Güneşi içerde farzedersek, tam tersi olur. Yani kendimizi cam farzedelim. Biz mavi isek dışarıya mavı ışık veririz, yeşil isek yeşil ışık..
Yani bize içerden gelen varlık feyzi aynı, ama kulağımızda işitme, gözümüzde görme, dilimizde konuşma olarak meydana çıkıyor..
özgür irade ise biraz farklı..
Bahsettiğimiz varlık feyzinin irade olarak tecellisinde, aklımız, şuurumuz dışardan aldığı etkilere ve niyete göre şekilleniyor ve iradenin bu halini bir yanılsamayla biz özgür irade olarak algılıyoruz..
Halbuki ancak bize içten gelen irade tecellisini olduğu gibi alıp aklı ve bilinci işe karıştırmadan özümseyip dışarı aksettirebildiğimizde özgür iradeye geçmiş olabiliriz..
Yani yok
Cüz'î aklımız devrede oldukça, özgür irade sandığımız cuz'î irademiz var.. Cüz'î aklımızı küllî akla teslim edebildiğimizde ise, cüz'î irdemizin yerini gerçek özgür irade olan kullî irade alır..
Çünki bizim özgür irade diye adlandırdığımız cüz'î irade, bilinç, bilinç altı, aldığımız eğitim ve çevre faktörlerinin etkisi altında bağımlı bir irade halinden kurtulamıyor. Küllî iradeye geçebilenler ise, Allah'ın iradesine geçmiş olup iradesi tüm bağlardan kurtulup gerçek özgürlüğe kavuşmuş oluyor..
Bu akıl fikirle Mevla bulunmaz.. Yunus EMRE