Allah emrettiği halde nasıl şeytan ona karşı gelebiliyor?

12 - (Allah) buyurdu: "Sana emrettiğim zaman, seni secde etmekten alıkoyan nedir?" (İblis): "Ben, dedi, ondan hayırlıyım; beni ateşten yarattın, onu çamurdan yarattın."ALLAH EMRETTİĞİ HALDE İBLİS NASIL OLUYORDA İTİRAZ EDEBİLİYOR.....?????

L
0 kişi takip ediyor.
Misafir olarak yayınla
21
21 CEVAP

İNSANLAR VE CİNLER İMTİHANDADIR

İsyan etmek için öyle özel güç bulmaya gerek yok ki! İnsan cinayet işlemeye nasıl güç buluyorsa…
İnsan namaz emrine itaat etmemeye nereden güç buluyorsa…
Acz ve zaaf içinde insan gururlanmaya, kibirlenmeye nereden güç buluyorsa şeytan da buluyor.

İnsana, cine, şeytana ve bütün canlılara sahip oldukları gücü, kudreti ve imkânları veren şüphesiz Allah’tan başkası değildir.

İnsan da, cin de, şeytan da sahip oldukları güç ve imkânlarla imtihandadırlar.
Yaptıklarının hesabını Allah’a vereceklerdir.
Bu gün amel; yarın hesap!
Şeytanın yaptıklarının faturası biraz yüksekçe olacak; o kadar!.
Çünkü ilk insan Hazret-i Âdem’in (asm) yaratıldığı günden beri yaşıyor!
Sadece secde emrine itaatsizlik etmekle kalmamış!

İnsanlık cinsinin dalâletten küfre, fısktan nifaka, fitneden fesada, günahtan şirke bütün sapkınlıklarında şeytanın hissesi var, dahli var, etkisi var, katkısı var.

Bu, korkunç bir imtihan!

İBLİS SECDE EMRİNE İSYAN ETTİ

Allah melekleri ve cinleri akıl ve şuur sahibi varlıklar olarak yaratmış ve onları emirlerine yükümlü kılmıştır. Meleklerin bir kısmını yeryüzüne müekkel (vazifeli), cinleri de yeryüzüne halife tayin etmiştir. Cinlerin başı, o gün Azâzil denilen ve sonradan Âdemoğluna düşmanlığı ile tanınacak olan iblistir.

İblis cinlerin başı idi ve Allah’ın emirlerini yapmakta meleklerle birlikte hareket ederdi. Meleklerle birlikte yeryüzünün her karış toprağında Allah’a secde ettiği, ibadet ve itaatte bulunduğu rivayet edilir. Fakat Âdem’e secde gibi imtihan çapında bir İlâhî emrin, meleklerle iblisi birbirinden ayırdığı anlaşılıyor.

Cenâb-ı Allah Meleklere, yeryüzünde emirlerini yerine getirip varlıklar üzerinde tasarrufta bulunacak bir halife yaratacağını bildirince, Melekler: “Yeryüzünde fesat çıkarıp kan dökecek birisini mi yaratacaksın? Hâlbuki biz Seni hamd ile tesbih eder, Seni her türlü noksandan yüce tutarız.” dediler. Allah da: “Ben sizin bilmediğinizi bilirim.” buyurdu. Allah, meleklere, “Âdem’e secde edin!” diye emretti.

İblis hariç bütün melekler derhal emre itaat ettiler. 1 Şeytan isyan etti.

ALLAH, HATADAN DÖNME FIRSATI VERDİ ASLINDA

Bu âyetlerde geçen, meleklerin açığa vurdukları ve gizledikleri ne olabilir? Üstad Bedîüzzaman Saîd Nursî’ye göre, meleklerin cevabından ve Cenâb-ı Allah’ın bu sözlerinden anlaşılıyor ki, iblisin enâniyeti ve kibri meleklere de sirayet etmiştir. Meleklerin yaptıkları yorumda kısmî bir itiraz vardır. 2

O zaman anlaşılan bazı şeyler daha vardır:

1- Melekler ve iblis çetin bir imtihanla karşılaştılar. Bu imtihanda; şeytanın enâniyet ve kibrine rağmen melekler dalâlete düşmediler, sapıtmadılar. En azından içlerinden geçeni eylem haline getirmediler. Allah’ın emrini dinlediler, benliklerinden geçtiler ve Allah’ın emrini yerine getirmekte gecikmediler. Böylece imtihanda başarılı oldular.

2- İblis ise Allah’ın bu yeni tasarrufunu kabul etmemekle ve Allah’ın tasarrufuna rızâ göstermemekle imtihanı kaybetti. Allah iblisi derhal rahmetinden kovmadı. Sordu, sorguladı. “Seni secdeden alı koyan nedir?” buyurdu. Aslında iblise hatâdan dönme fırsatı verdi. Fakat iblis tövbe edip hatâsından döneceği yerde, kendi haklılığını öne sürüp durdu. Hattâ bundan böyle üstün yaratılan Âdemoğlunu saptırıp azdıracağına yemin etti. O gün bu gündür iblis işinin başındadır.

BU BİR GURUR İMTİHANI İDİ

3- Demek Allah’ın emirleri o güne kadar iblisin hoşlandığı cinstendi. Yani Allah o güne kadar İblisin gururuna dokunacak bir emir ve teklif yapmamıştı. Demek iblis o güne kadar Allah’a ibâdeti değil, nefsinin hoşlandığı şeyleri yapmaktaydı. Ya da o güne kadar Allah’ın emri ile iblisin nefsî istekleri arasında bir çelişme olmamıştı. Ve o güne kadar iblis çetin bir imtihandan geçmemişti. Fakat bir gün iblis, hoşuna gitmeyen bir ilk tecellîde yoldan çıkıverdi! 3

4- Bizim de ömür dakikalarımız içinde hoşumuza gitmeyen çok tecelliler başımıza gelir. Cenâb-ı Allah bize de, sabretmemizi, Allah’ın emrine ve takdirine rıza göstermemizi, hoşumuza gitmeyen işlerde bizim için hayır olabileceğini bildirmiştir.

5- Binaenaleyh; Allah’ın takdirine rıza gösteren ve Allah’ın tasarrufuna teslim olan hiçbir kul hüsrana uğramamıştır.

Dipnotlar:
1- Bakara Sûresi: 30-34.
2-İşâratü’l-İ’câz, s. 259.
3- Elmalılı, H. Dini Kur’ân Dili, 3/2131.

O

sizden allah razı olsun.. yazınızı oldukça dikkatli şekilde 3 kere okudum.. Birkaçyerine itirazım olabilir.. isterseniz yazayım isterseniz kalsın.. Sizin bu emeğinize zeval gelmesin.. Siz karar verin..

Levent Ferda 6 yıl

Levent Allah sizden razı olsun önceki tecrubelerime dayanarak itiraz olunca konu genelde başka yerlere kayıyor benim paylaşabilceklerim bu kadar ama sorunuz varsa özelden bi yazın belki yardimci olabilirim

Onur Garzan 6 yıl

Onur Garzan cansın.. müsait olunca rahatsız ederim.. Saygılar..

Levent Ferda 6 yıl

Onur Garzan aslında cvp bu yazının içinde.. küçücük biyerde BENCE..

Levent Ferda 6 yıl

Levent doğrudur abi

Onur Garzan 6 yıl

Onur Garzan sende çok oku kardeş ARI gibi ol.. Tek çiçekle bal yapma.. Çok dolaşki balın TATLI BESLEYİCİ olsun.. Sen anladın..

Levent Ferda 6 yıl

Levent inşAllah abi 2. Üniversite için hazırlanıyorum hakkımızda hayırlısı neyse o olsun hedeflerim var ama gelecegimden umutsuzum bakalım ne olcak

Onur Garzan 6 yıl

Kardeşim ıblis melekti Cin değildi

Betül Köybaşı 6 yıl

Şeytanlar, doğuştan şeytan olarak yaratılmamışlardır. Daha sonra kendi iradelerini yanlış yolda kullanarak şeytanlaşmışlarıdr. Şeytan cin nev'indendir. Kur'ân-ı Kerim, Hz. Âdem (as)'in topraktan yaratıldığını, sonra ona ruh verilerek canlı bir insan haline getirildiğini açıkça anlatır. Aynı şekilde şeytanın da cinlerden olduğu konusunu vurgular. Bu husus Kur'ân-ı Kerim'de şöyle geçmektedir: "Rabbin meleklere demişti ki: 'Ben muhakkak çamurdan bir insan yaratacağım. Onu tamamlayıp, içine de ruhumdan üfürdüğüm zaman, derhal ona secdeye kapanın!' Bütün melekler toptan secde ettiler. Yalnız İblis secde etmedi. O, büyüklük tasladı ve kâfirlerden oldu. Allah, 'Ey İblis! İki elimle yarattığıma secde etmekten seni men eden nedir? Böbürlendin mi, yoksa yücelerden misin?' dedi. İblis, 'Ben ondan hayırlıyım! Beni ateşten yarattın, onu çamurdan yarattın', dedi." (1) Şeytanın kendisini üstün görüp secde etmesine engel kabul ettiği, "ateşten yaratılmak" bir üstünlük sebebi midir? Bu tartışılabilir. Çünkü ateşin başka varlıklarla teması kolay değildir. Onlardan yeteri kadar faydalanamaz. Yakar ve eritir. Su, kum ve toprak gibi diğer katı maddeler de onu söndürür. Bu yüzden temelde bir üstünlük sebebi gibi görülen bu fark, aslında şeytanı ömür boyu yalnızlığa itmiştir. Yüce Allah bunun elbette bilincindeydi ve kendi istediğine üstünlük özellikleri verecekti. Onun yanında üstünlüğün temel esası ise önce kendisine itaat edilmesi idi. Şeytan bundan imtina edip kaçındığı ve kendisini üstün gördüğü için, üstünlük iddiaları da bir şeye yaramamış, rahmetten kovulmasına ve "şeytan" olarak adlandırılmasına sebep olmuştur. Belki önceki yeri itibariyle daha üstündü. Çünkü cennette olmak ve sürekli Cenab-ı Hakk'a yakın olmaktan daha güzel bir şey yoktur. Ama şeytanın itaatsizliği ve kendi aslının ateşten yaratılması ile ilgili olarak, ateşin toprağı yakması sebebiyle, bunu yok olmaz bir üstünlük olarak görüp büyüklenmesi bunu engellemiş ve kâfir olarak İlahî huzurdan da cennetten de kovulmasına sebebiyet vermiştir. Hemen ilave etmek gerekir ki, İblisin küfrü, Allah'ı inkâr etmekle değil, "emir ve yükümlülüğü ve amelin gereğini inkâr ile tartışma şeklindedir." (2) Ancak şeytana göre, ateşten yaratılmak bir üstünlük sebebiydi. Çünkü ateş toprağı yakardı. Genellikle şeytana tabi olanlar bu gücün peşindedirler. Başkalarını refüze etmek, sürekli kuvvetli olmak ve bunu başkaları üzerinde uygulayarak kendini tatmin etmek... Kur'ân'da, aynı şekilde cinlerin de ateşten yaratıldığı bildirilmektedir: "Cinleri de daha önce zehirli ateşten yaratmıştık." (Hicr, 15/27); "Cinleri öz ateşten yarattı." (Rahman, 55/15)

Onur Garzan 6 yıl

Müsait olursam donucem inşallah

Betül Köybaşı 6 yıl

çùnkù iBLiS ALLAHTAN DAHA

Rifat Meral 6 yıl