12 - (Allah) buyurdu: "Sana emrettiğim zaman, seni secde etmekten alıkoyan nedir?" (İblis): "Ben, dedi, ondan hayırlıyım; beni ateşten yarattın, onu çamurdan yarattın."ALLAH EMRETTİĞİ HALDE İBLİS NASIL OLUYORDA İTİRAZ EDEBİLİYOR.....?????
Uğur Köktaş yani biz insanlardan farkı ssadece NUR dan yaratılması.. Ve vesveseleri ile insanları yoldan çıkarması((kaba tabir için özür dilerim)) peki bu dediğinizi desdekleyecek ayte verebilirmisiniz şu an bu konuda hiç aklıma gelmiyor..
Yaradilis fitratini tabiatini ve ozelliklerini iyi bilmek ve anlamak gerek cok yuzeysel bir konu kisaca hur irade deriz akli melekesi ile hur iradesini yanlis yonde kullandi be kaybetti hur iradesini kullanmayan insan ile iblisin konumu farkliliklar olsada parelellik noktalari vardir
Levent Ferda youtube'den İmam Gazali'nin kalplerin keşfi videolarini dinlemenizi tavsiye ediyorum. Dağların ve denizlerin kabul etmemesinin nedenini güzel açıklamıs. Suan insanların da ayni sekilde emrettigi halde emirlerine uymadıkları gibi işte. Birde Seytanın ADEMI çamurdan ibaret sanması ve kendini üstün görmesinden dolayı
Hocam çok afedersiniz ama neyden yapıldığının ne önemi var Allah herhangi bir insana köpeğe maymuna saygı duy secde et dese bunu bizzat dese yüzüne dese buna karşı çıkacak insan da melek de tanımam.. Allahın gücünü bilen onunla nasıl iddiaya girer. Diledigi an dilediği olan yaraticiya bunu bile bile nasıl kafa tutarsin... İmtihan içindi derseniz anlarım. Herseyin önceden sebebini ve sonucunu bilen yaradan biliyordu elbette şeytanın karşı çıkacağını da.. Buna rağmen secde et dedi çünkü insanlığı şeytanla imtihan etmesi gerekiyordu demenizdir en mantıklı açıklama..
Buradan anlıyoruz ki; insanlar, cinler ve seytan; meleklerdeki gibi mutlak itaat üzere yaratılmamıs. Onlara bir cüz'i irade/ tercih hakkı vermiş Rabbim.. İmtihan sırrı binu gerektirir. Şeytan ve ona uyanlar bu iradelerini Allah'a uymamak şeklinde kullanmışlar. Insan rüzgarın önünde bir yaprak gibi olmadıği gibi, yuları boynuna dolanıp öylece bırakılmıs bir hayvan da değildir. Bazılarının dediği gibi bütün fiillerini yaratan bir varlık hiç değildir..
Dinde senin benim gorusum olmaz olur diyorsan keyfine gore bir islam olusturup istedidigin gibi iman ediyorsun dememek olur ki bu ancak seni ucuruma goturmekle kalmaz zamanla seytanin oyuncagi yapar
Alakası yok ben peygamber efendimizin sözlerine ve Kur'an i Kerim'de geçen ayetlere bakar ona göre kendim anlayacagim şekilde yorumlarım ve hiçbir yanlışım olduğunu da düşünmüyorum ve fikrim de değişmedi
İsyan etmek için öyle özel güç bulmaya gerek yok ki! İnsan cinayet işlemeye nasıl güç buluyorsa… İnsan namaz emrine itaat etmemeye nereden güç buluyorsa… Acz ve zaaf içinde insan gururlanmaya, kibirlenmeye nereden güç buluyorsa şeytan da buluyor.
İnsana, cine, şeytana ve bütün canlılara sahip oldukları gücü, kudreti ve imkânları veren şüphesiz Allah’tan başkası değildir.
İnsan da, cin de, şeytan da sahip oldukları güç ve imkânlarla imtihandadırlar. Yaptıklarının hesabını Allah’a vereceklerdir. Bu gün amel; yarın hesap! Şeytanın yaptıklarının faturası biraz yüksekçe olacak; o kadar!. Çünkü ilk insan Hazret-i Âdem’in (asm) yaratıldığı günden beri yaşıyor! Sadece secde emrine itaatsizlik etmekle kalmamış!
İnsanlık cinsinin dalâletten küfre, fısktan nifaka, fitneden fesada, günahtan şirke bütün sapkınlıklarında şeytanın hissesi var, dahli var, etkisi var, katkısı var.
Bu, korkunç bir imtihan!
İBLİS SECDE EMRİNE İSYAN ETTİ
Allah melekleri ve cinleri akıl ve şuur sahibi varlıklar olarak yaratmış ve onları emirlerine yükümlü kılmıştır. Meleklerin bir kısmını yeryüzüne müekkel (vazifeli), cinleri de yeryüzüne halife tayin etmiştir. Cinlerin başı, o gün Azâzil denilen ve sonradan Âdemoğluna düşmanlığı ile tanınacak olan iblistir.
İblis cinlerin başı idi ve Allah’ın emirlerini yapmakta meleklerle birlikte hareket ederdi. Meleklerle birlikte yeryüzünün her karış toprağında Allah’a secde ettiği, ibadet ve itaatte bulunduğu rivayet edilir. Fakat Âdem’e secde gibi imtihan çapında bir İlâhî emrin, meleklerle iblisi birbirinden ayırdığı anlaşılıyor.
Cenâb-ı Allah Meleklere, yeryüzünde emirlerini yerine getirip varlıklar üzerinde tasarrufta bulunacak bir halife yaratacağını bildirince, Melekler: “Yeryüzünde fesat çıkarıp kan dökecek birisini mi yaratacaksın? Hâlbuki biz Seni hamd ile tesbih eder, Seni her türlü noksandan yüce tutarız.” dediler. Allah da: “Ben sizin bilmediğinizi bilirim.” buyurdu. Allah, meleklere, “Âdem’e secde edin!” diye emretti.
İblis hariç bütün melekler derhal emre itaat ettiler. 1 Şeytan isyan etti.
ALLAH, HATADAN DÖNME FIRSATI VERDİ ASLINDA
Bu âyetlerde geçen, meleklerin açığa vurdukları ve gizledikleri ne olabilir? Üstad Bedîüzzaman Saîd Nursî’ye göre, meleklerin cevabından ve Cenâb-ı Allah’ın bu sözlerinden anlaşılıyor ki, iblisin enâniyeti ve kibri meleklere de sirayet etmiştir. Meleklerin yaptıkları yorumda kısmî bir itiraz vardır. 2
O zaman anlaşılan bazı şeyler daha vardır:
1- Melekler ve iblis çetin bir imtihanla karşılaştılar. Bu imtihanda; şeytanın enâniyet ve kibrine rağmen melekler dalâlete düşmediler, sapıtmadılar. En azından içlerinden geçeni eylem haline getirmediler. Allah’ın emrini dinlediler, benliklerinden geçtiler ve Allah’ın emrini yerine getirmekte gecikmediler. Böylece imtihanda başarılı oldular.
2- İblis ise Allah’ın bu yeni tasarrufunu kabul etmemekle ve Allah’ın tasarrufuna rızâ göstermemekle imtihanı kaybetti. Allah iblisi derhal rahmetinden kovmadı. Sordu, sorguladı. “Seni secdeden alı koyan nedir?” buyurdu. Aslında iblise hatâdan dönme fırsatı verdi. Fakat iblis tövbe edip hatâsından döneceği yerde, kendi haklılığını öne sürüp durdu. Hattâ bundan böyle üstün yaratılan Âdemoğlunu saptırıp azdıracağına yemin etti. O gün bu gündür iblis işinin başındadır.
BU BİR GURUR İMTİHANI İDİ
3- Demek Allah’ın emirleri o güne kadar iblisin hoşlandığı cinstendi. Yani Allah o güne kadar İblisin gururuna dokunacak bir emir ve teklif yapmamıştı. Demek iblis o güne kadar Allah’a ibâdeti değil, nefsinin hoşlandığı şeyleri yapmaktaydı. Ya da o güne kadar Allah’ın emri ile iblisin nefsî istekleri arasında bir çelişme olmamıştı. Ve o güne kadar iblis çetin bir imtihandan geçmemişti. Fakat bir gün iblis, hoşuna gitmeyen bir ilk tecellîde yoldan çıkıverdi! 3
4- Bizim de ömür dakikalarımız içinde hoşumuza gitmeyen çok tecelliler başımıza gelir. Cenâb-ı Allah bize de, sabretmemizi, Allah’ın emrine ve takdirine rıza göstermemizi, hoşumuza gitmeyen işlerde bizim için hayır olabileceğini bildirmiştir.
5- Binaenaleyh; Allah’ın takdirine rıza gösteren ve Allah’ın tasarrufuna teslim olan hiçbir kul hüsrana uğramamıştır.
Dipnotlar: 1- Bakara Sûresi: 30-34. 2-İşâratü’l-İ’câz, s. 259. 3- Elmalılı, H. Dini Kur’ân Dili, 3/2131.
sizden allah razı olsun.. yazınızı oldukça dikkatli şekilde 3 kere okudum.. Birkaçyerine itirazım olabilir.. isterseniz yazayım isterseniz kalsın.. Sizin bu emeğinize zeval gelmesin.. Siz karar verin..
Levent Allah sizden razı olsun önceki tecrubelerime dayanarak itiraz olunca konu genelde başka yerlere kayıyor benim paylaşabilceklerim bu kadar ama sorunuz varsa özelden bi yazın belki yardimci olabilirim
Çünkü allah bilerek yaptırıyor. Diyorum ama inanmazsınız. Aslında işlenen her günah allaha yakinlastirir. Iblis ki allahın çok sevdiği ve kendine çok güvenen melekti. Herşeyi bilen Rabbim onun bu şekilde yapacağını da bildi. Ve Nurdan yaratılan meleğe topraktan yaratılan ademe boyun eymesini istedi. Oda karşı çıktı. Rabbim ademe boyun etmesini de istemedi aslında. Ben ne dersem onu yapacaksin demek istedi. Oda olmaz dedi. Bu kadar. Onur Garzan sen ne düşünüyorsun
Şeytanlar, doğuştan şeytan olarak yaratılmamışlardır. Daha sonra kendi iradelerini yanlış yolda kullanarak şeytanlaşmışlarıdr. Şeytan cin nev'indendir. Kur'ân-ı Kerim, Hz. Âdem (as)'in topraktan yaratıldığını, sonra ona ruh verilerek canlı bir insan haline getirildiğini açıkça anlatır. Aynı şekilde şeytanın da cinlerden olduğu konusunu vurgular. Bu husus Kur'ân-ı Kerim'de şöyle geçmektedir: "Rabbin meleklere demişti ki: 'Ben muhakkak çamurdan bir insan yaratacağım. Onu tamamlayıp, içine de ruhumdan üfürdüğüm zaman, derhal ona secdeye kapanın!' Bütün melekler toptan secde ettiler. Yalnız İblis secde etmedi. O, büyüklük tasladı ve kâfirlerden oldu. Allah, 'Ey İblis! İki elimle yarattığıma secde etmekten seni men eden nedir? Böbürlendin mi, yoksa yücelerden misin?' dedi. İblis, 'Ben ondan hayırlıyım! Beni ateşten yarattın, onu çamurdan yarattın', dedi." (1) Şeytanın kendisini üstün görüp secde etmesine engel kabul ettiği, "ateşten yaratılmak" bir üstünlük sebebi midir? Bu tartışılabilir. Çünkü ateşin başka varlıklarla teması kolay değildir. Onlardan yeteri kadar faydalanamaz. Yakar ve eritir. Su, kum ve toprak gibi diğer katı maddeler de onu söndürür. Bu yüzden temelde bir üstünlük sebebi gibi görülen bu fark, aslında şeytanı ömür boyu yalnızlığa itmiştir. Yüce Allah bunun elbette bilincindeydi ve kendi istediğine üstünlük özellikleri verecekti. Onun yanında üstünlüğün temel esası ise önce kendisine itaat edilmesi idi. Şeytan bundan imtina edip kaçındığı ve kendisini üstün gördüğü için, üstünlük iddiaları da bir şeye yaramamış, rahmetten kovulmasına ve "şeytan" olarak adlandırılmasına sebep olmuştur. Belki önceki yeri itibariyle daha üstündü. Çünkü cennette olmak ve sürekli Cenab-ı Hakk'a yakın olmaktan daha güzel bir şey yoktur. Ama şeytanın itaatsizliği ve kendi aslının ateşten yaratılması ile ilgili olarak, ateşin toprağı yakması sebebiyle, bunu yok olmaz bir üstünlük olarak görüp büyüklenmesi bunu engellemiş ve kâfir olarak İlahî huzurdan da cennetten de kovulmasına sebebiyet vermiştir. Hemen ilave etmek gerekir ki, İblisin küfrü, Allah'ı inkâr etmekle değil, "emir ve yükümlülüğü ve amelin gereğini inkâr ile tartışma şeklindedir." (2) Ancak şeytana göre, ateşten yaratılmak bir üstünlük sebebiydi. Çünkü ateş toprağı yakardı. Genellikle şeytana tabi olanlar bu gücün peşindedirler. Başkalarını refüze etmek, sürekli kuvvetli olmak ve bunu başkaları üzerinde uygulayarak kendini tatmin etmek... Kur'ân'da, aynı şekilde cinlerin de ateşten yaratıldığı bildirilmektedir: "Cinleri de daha önce zehirli ateşten yaratmıştık." (Hicr, 15/27); "Cinleri öz ateşten yarattı." (Rahman, 55/15)
Allah emrettiği halde insan nasıl itiraz ediyorsa öyle.
Yorumları görneden aklıma gelen cevaplardan biriydi. Nokta vuruşu olmuş
sevgili uğur bey.. Şu fikir ortaya çıkar.. Allah iblisede akıl düşünce ve hür irade vermiş olmuyormu..??
Evet oluyor
Uğur Köktaş yani biz insanlardan farkı ssadece NUR dan yaratılması.. Ve vesveseleri ile insanları yoldan çıkarması((kaba tabir için özür dilerim)) peki bu dediğinizi desdekleyecek ayte verebilirmisiniz şu an bu konuda hiç aklıma gelmiyor..
Şeytan nurdan değil dumansız ateşten yaratılmıstir.
Sizin itiraz ettiniz gibi.
Bi insan dusun allahin karsisinda gucunu ve kudretine bizzat sahit biz dogrudan sahit deilzi yani aramizda kim allahi gordu (farkli manalar katmayin)
Allahi görüp konuşup gücünü bilip buna rağmen itiraz eden insan varsa kiyaslamaniz ancak o zaman anlamlı olacaktır.
Yaradilis fitratini tabiatini ve ozelliklerini iyi bilmek ve anlamak gerek cok yuzeysel bir konu kisaca hur irade deriz akli melekesi ile hur iradesini yanlis yonde kullandi be kaybetti hur iradesini kullanmayan insan ile iblisin konumu farkliliklar olsada parelellik noktalari vardir
''allah dinini dğlara kuşlara verdi. Ancak onlar bu sorumluluğu almadılar''bu ayet allah emrettiği halde nasıl oluyorda kabul etmiyorlar..??
Teklif etti emretmedi
can kardeşim ALLAH TEKLİF EDERMİ..??? SADECE OL DEMESİ YETERLİYKEN devamını sizin tamamlamınızı rica ediyorum..)
Levent Ferda youtube'den İmam Gazali'nin kalplerin keşfi videolarini dinlemenizi tavsiye ediyorum. Dağların ve denizlerin kabul etmemesinin nedenini güzel açıklamıs. Suan insanların da ayni sekilde emrettigi halde emirlerine uymadıkları gibi işte. Birde Seytanın ADEMI çamurdan ibaret sanması ve kendini üstün görmesinden dolayı
ayet çok açık SANA EMRETTİĞİM
Her canlinin yaradilis tabiatini fitratini cok iyi bilmek gerek insan konum olarak farklidir her yonuyle
Hocam çok afedersiniz ama neyden yapıldığının ne önemi var Allah herhangi bir insana köpeğe maymuna saygı duy secde et dese bunu bizzat dese yüzüne dese buna karşı çıkacak insan da melek de tanımam.. Allahın gücünü bilen onunla nasıl iddiaya girer. Diledigi an dilediği olan yaraticiya bunu bile bile nasıl kafa tutarsin... İmtihan içindi derseniz anlarım. Herseyin önceden sebebini ve sonucunu bilen yaradan biliyordu elbette şeytanın karşı çıkacağını da.. Buna rağmen secde et dedi çünkü insanlığı şeytanla imtihan etmesi gerekiyordu demenizdir en mantıklı açıklama..
müthiş...
Buradan anlıyoruz ki; insanlar, cinler ve seytan; meleklerdeki gibi mutlak itaat üzere yaratılmamıs. Onlara bir cüz'i irade/ tercih hakkı vermiş Rabbim.. İmtihan sırrı binu gerektirir. Şeytan ve ona uyanlar bu iradelerini Allah'a uymamak şeklinde kullanmışlar. Insan rüzgarın önünde bir yaprak gibi olmadıği gibi, yuları boynuna dolanıp öylece bırakılmıs bir hayvan da değildir. Bazılarının dediği gibi bütün fiillerini yaratan bir varlık hiç değildir..
Allah bize de namaz kılmayı emrediyor ama çoğumuz namaz kılmıyor bu da bir çeşit itiraz etme şekli
Namaz kilmama durumu farkli karsi gelmek farkli arada cok Ince bir sinir var namaz kilmayan kafir olmaz amma muslumanda namazsiz olmaz
Allahın emrine karşı geliyor sonuçta bu da bir şekilde itiraf edemeselerde itirazdir
Bu konuda en guzel aciklamayi imam azam yapmistir kabul edip yasamamak farkli dir inkar farklidir
Benim görüşüm bu yönde gerisi beni ilgilendirmez
Dinde senin benim gorusum olmaz olur diyorsan keyfine gore bir islam olusturup istedidigin gibi iman ediyorsun dememek olur ki bu ancak seni ucuruma goturmekle kalmaz zamanla seytanin oyuncagi yapar
Alakası yok ben peygamber efendimizin sözlerine ve Kur'an i Kerim'de geçen ayetlere bakar ona göre kendim anlayacagim şekilde yorumlarım ve hiçbir yanlışım olduğunu da düşünmüyorum ve fikrim de değişmedi
İNSANLAR VE CİNLER İMTİHANDADIR
İsyan etmek için öyle özel güç bulmaya gerek yok ki! İnsan cinayet işlemeye nasıl güç buluyorsa…
İnsan namaz emrine itaat etmemeye nereden güç buluyorsa…
Acz ve zaaf içinde insan gururlanmaya, kibirlenmeye nereden güç buluyorsa şeytan da buluyor.
İnsana, cine, şeytana ve bütün canlılara sahip oldukları gücü, kudreti ve imkânları veren şüphesiz Allah’tan başkası değildir.
İnsan da, cin de, şeytan da sahip oldukları güç ve imkânlarla imtihandadırlar.
Yaptıklarının hesabını Allah’a vereceklerdir.
Bu gün amel; yarın hesap!
Şeytanın yaptıklarının faturası biraz yüksekçe olacak; o kadar!.
Çünkü ilk insan Hazret-i Âdem’in (asm) yaratıldığı günden beri yaşıyor!
Sadece secde emrine itaatsizlik etmekle kalmamış!
İnsanlık cinsinin dalâletten küfre, fısktan nifaka, fitneden fesada, günahtan şirke bütün sapkınlıklarında şeytanın hissesi var, dahli var, etkisi var, katkısı var.
Bu, korkunç bir imtihan!
İBLİS SECDE EMRİNE İSYAN ETTİ
Allah melekleri ve cinleri akıl ve şuur sahibi varlıklar olarak yaratmış ve onları emirlerine yükümlü kılmıştır. Meleklerin bir kısmını yeryüzüne müekkel (vazifeli), cinleri de yeryüzüne halife tayin etmiştir. Cinlerin başı, o gün Azâzil denilen ve sonradan Âdemoğluna düşmanlığı ile tanınacak olan iblistir.
İblis cinlerin başı idi ve Allah’ın emirlerini yapmakta meleklerle birlikte hareket ederdi. Meleklerle birlikte yeryüzünün her karış toprağında Allah’a secde ettiği, ibadet ve itaatte bulunduğu rivayet edilir. Fakat Âdem’e secde gibi imtihan çapında bir İlâhî emrin, meleklerle iblisi birbirinden ayırdığı anlaşılıyor.
Cenâb-ı Allah Meleklere, yeryüzünde emirlerini yerine getirip varlıklar üzerinde tasarrufta bulunacak bir halife yaratacağını bildirince, Melekler: “Yeryüzünde fesat çıkarıp kan dökecek birisini mi yaratacaksın? Hâlbuki biz Seni hamd ile tesbih eder, Seni her türlü noksandan yüce tutarız.” dediler. Allah da: “Ben sizin bilmediğinizi bilirim.” buyurdu. Allah, meleklere, “Âdem’e secde edin!” diye emretti.
İblis hariç bütün melekler derhal emre itaat ettiler. 1 Şeytan isyan etti.
ALLAH, HATADAN DÖNME FIRSATI VERDİ ASLINDA
Bu âyetlerde geçen, meleklerin açığa vurdukları ve gizledikleri ne olabilir? Üstad Bedîüzzaman Saîd Nursî’ye göre, meleklerin cevabından ve Cenâb-ı Allah’ın bu sözlerinden anlaşılıyor ki, iblisin enâniyeti ve kibri meleklere de sirayet etmiştir. Meleklerin yaptıkları yorumda kısmî bir itiraz vardır. 2
O zaman anlaşılan bazı şeyler daha vardır:
1- Melekler ve iblis çetin bir imtihanla karşılaştılar. Bu imtihanda; şeytanın enâniyet ve kibrine rağmen melekler dalâlete düşmediler, sapıtmadılar. En azından içlerinden geçeni eylem haline getirmediler. Allah’ın emrini dinlediler, benliklerinden geçtiler ve Allah’ın emrini yerine getirmekte gecikmediler. Böylece imtihanda başarılı oldular.
2- İblis ise Allah’ın bu yeni tasarrufunu kabul etmemekle ve Allah’ın tasarrufuna rızâ göstermemekle imtihanı kaybetti. Allah iblisi derhal rahmetinden kovmadı. Sordu, sorguladı. “Seni secdeden alı koyan nedir?” buyurdu. Aslında iblise hatâdan dönme fırsatı verdi. Fakat iblis tövbe edip hatâsından döneceği yerde, kendi haklılığını öne sürüp durdu. Hattâ bundan böyle üstün yaratılan Âdemoğlunu saptırıp azdıracağına yemin etti. O gün bu gündür iblis işinin başındadır.
BU BİR GURUR İMTİHANI İDİ
3- Demek Allah’ın emirleri o güne kadar iblisin hoşlandığı cinstendi. Yani Allah o güne kadar İblisin gururuna dokunacak bir emir ve teklif yapmamıştı. Demek iblis o güne kadar Allah’a ibâdeti değil, nefsinin hoşlandığı şeyleri yapmaktaydı. Ya da o güne kadar Allah’ın emri ile iblisin nefsî istekleri arasında bir çelişme olmamıştı. Ve o güne kadar iblis çetin bir imtihandan geçmemişti. Fakat bir gün iblis, hoşuna gitmeyen bir ilk tecellîde yoldan çıkıverdi! 3
4- Bizim de ömür dakikalarımız içinde hoşumuza gitmeyen çok tecelliler başımıza gelir. Cenâb-ı Allah bize de, sabretmemizi, Allah’ın emrine ve takdirine rıza göstermemizi, hoşumuza gitmeyen işlerde bizim için hayır olabileceğini bildirmiştir.
5- Binaenaleyh; Allah’ın takdirine rıza gösteren ve Allah’ın tasarrufuna teslim olan hiçbir kul hüsrana uğramamıştır.
Dipnotlar:
1- Bakara Sûresi: 30-34.
2-İşâratü’l-İ’câz, s. 259.
3- Elmalılı, H. Dini Kur’ân Dili, 3/2131.
sizden allah razı olsun.. yazınızı oldukça dikkatli şekilde 3 kere okudum.. Birkaçyerine itirazım olabilir.. isterseniz yazayım isterseniz kalsın.. Sizin bu emeğinize zeval gelmesin.. Siz karar verin..
Levent Allah sizden razı olsun önceki tecrubelerime dayanarak itiraz olunca konu genelde başka yerlere kayıyor benim paylaşabilceklerim bu kadar ama sorunuz varsa özelden bi yazın belki yardimci olabilirim
Onur Garzan cansın.. müsait olunca rahatsız ederim.. Saygılar..
Onur Garzan aslında cvp bu yazının içinde.. küçücük biyerde BENCE..
Levent doğrudur abi
acaba bu karşı çıkmanın adem ile ilgili konudan dolayı değilde daha başka bizlerin gözden ve kalplerimizden kaçırdığı başka bişimi var...???
Çünkü allah bilerek yaptırıyor. Diyorum ama inanmazsınız. Aslında işlenen her günah allaha yakinlastirir. Iblis ki allahın çok sevdiği ve kendine çok güvenen melekti. Herşeyi bilen Rabbim onun bu şekilde yapacağını da bildi. Ve Nurdan yaratılan meleğe topraktan yaratılan ademe boyun eymesini istedi. Oda karşı çıktı. Rabbim ademe boyun etmesini de istemedi aslında. Ben ne dersem onu yapacaksin demek istedi. Oda olmaz dedi. Bu kadar.
Onur Garzan sen ne düşünüyorsun
Yukarda yorum yaptım
Iblis melekti ablam. Ateş değil Nurdan yaratıldı. Kibirli olduktan sonra allah onu ateşten yaptı
Şeytanlar, doğuştan şeytan olarak yaratılmamışlardır. Daha sonra kendi iradelerini yanlış yolda kullanarak şeytanlaşmışlarıdr. Şeytan cin nev'indendir. Kur'ân-ı Kerim, Hz. Âdem (as)'in topraktan yaratıldığını, sonra ona ruh verilerek canlı bir insan haline getirildiğini açıkça anlatır. Aynı şekilde şeytanın da cinlerden olduğu konusunu vurgular. Bu husus Kur'ân-ı Kerim'de şöyle geçmektedir: "Rabbin meleklere demişti ki: 'Ben muhakkak çamurdan bir insan yaratacağım. Onu tamamlayıp, içine de ruhumdan üfürdüğüm zaman, derhal ona secdeye kapanın!' Bütün melekler toptan secde ettiler. Yalnız İblis secde etmedi. O, büyüklük tasladı ve kâfirlerden oldu. Allah, 'Ey İblis! İki elimle yarattığıma secde etmekten seni men eden nedir? Böbürlendin mi, yoksa yücelerden misin?' dedi. İblis, 'Ben ondan hayırlıyım! Beni ateşten yarattın, onu çamurdan yarattın', dedi." (1) Şeytanın kendisini üstün görüp secde etmesine engel kabul ettiği, "ateşten yaratılmak" bir üstünlük sebebi midir? Bu tartışılabilir. Çünkü ateşin başka varlıklarla teması kolay değildir. Onlardan yeteri kadar faydalanamaz. Yakar ve eritir. Su, kum ve toprak gibi diğer katı maddeler de onu söndürür. Bu yüzden temelde bir üstünlük sebebi gibi görülen bu fark, aslında şeytanı ömür boyu yalnızlığa itmiştir. Yüce Allah bunun elbette bilincindeydi ve kendi istediğine üstünlük özellikleri verecekti. Onun yanında üstünlüğün temel esası ise önce kendisine itaat edilmesi idi. Şeytan bundan imtina edip kaçındığı ve kendisini üstün gördüğü için, üstünlük iddiaları da bir şeye yaramamış, rahmetten kovulmasına ve "şeytan" olarak adlandırılmasına sebep olmuştur. Belki önceki yeri itibariyle daha üstündü. Çünkü cennette olmak ve sürekli Cenab-ı Hakk'a yakın olmaktan daha güzel bir şey yoktur. Ama şeytanın itaatsizliği ve kendi aslının ateşten yaratılması ile ilgili olarak, ateşin toprağı yakması sebebiyle, bunu yok olmaz bir üstünlük olarak görüp büyüklenmesi bunu engellemiş ve kâfir olarak İlahî huzurdan da cennetten de kovulmasına sebebiyet vermiştir. Hemen ilave etmek gerekir ki, İblisin küfrü, Allah'ı inkâr etmekle değil, "emir ve yükümlülüğü ve amelin gereğini inkâr ile tartışma şeklindedir." (2) Ancak şeytana göre, ateşten yaratılmak bir üstünlük sebebiydi. Çünkü ateş toprağı yakardı. Genellikle şeytana tabi olanlar bu gücün peşindedirler. Başkalarını refüze etmek, sürekli kuvvetli olmak ve bunu başkaları üzerinde uygulayarak kendini tatmin etmek... Kur'ân'da, aynı şekilde cinlerin de ateşten yaratıldığı bildirilmektedir: "Cinleri de daha önce zehirli ateşten yaratmıştık." (Hicr, 15/27); "Cinleri öz ateşten yarattı." (Rahman, 55/15)
Itaat etmek bir eylemdir. Itaat etmemek icin herhangi birsey yapmak gerekmez. Sadece Allah'ın emrettiğinı yapmazsin, itaat etmemiş olursun.
bunu hiç kimse bilemez senin bakış açına göre
ama bide şöyle bakarsak yunan mitolojisindede zeus baş tanrı ve oğlu ares arkasndan her işi çevirdi
ama şeytan olmasa allah (c. C) bizi ne diye sınava çekecek
hiç kimse bilerek cehenneme gitmeyi istemez
allah sana namaz kilmani oruc tutmani emrediyor ve daha bir cok emri var hangilerine nasil itiraz ediyorsun?
O Allah