Kader Allahin her seyi bilmesidir Allah sizin yapacaginz her seyi bilir. Kiiii normal olan budur. Zaten benm bir saat sonramdan haberi olmayan bir yaratici mukemmel degildir. Allah ise mukemmeldir. Herseyi bilir tercihi sen yaparsin Allah smenin ne tercih yapacagni bilir kii bu da mudahale degildir.
Bunu kaderin icinde irade bahsinde ele aliyrz iste bu insanin iradesiyle olamyan kulli iradedir anasini dogrudugu cocugu bilemez irkini ailesini secemez bunlar kullidir. Bunlardan sorumlu olmayiz zaten.
Kader doğmadan önce herşeyin yazılmış olması değildir Kader Allahın bizim için bazı şeyleri takdir etmesi herşeye bir ölçü koyması demektir.. Allahın bizim için takdir ettiği kişinin kendi eliyle yaptığıdır... Onun için herkese bir irade yüklemiştir... Aksi takdirde imtihanda olmazdık... Hakkımızda yazılacak ne varsa onu biz yaptıktan sonra yazılıyor daha öncesinde değil...
Allah katında zaman olmadığı için bizim ne yapacağımızı bilir bizim ne yapıp yapacağınız da kaderdır yani allah belirlemiyor ama biliyor sadece pazubola kıyamete kadar süre vermiş bu sadece bizim değil şeytanın da sınavı
Bence tek bir kaderimiz yok doğru olan seni huzura erdiren seni cennete götüren ve seni cennetten alıkoyan olarak iki diyebiliriz, bu isteklerimize göre şekillenenilir mesela bir olaydan lehimize göre faydalanmak bizim faydamıza olan da, o olayı yapmaktan vazgeçip yararlanamamak ta diğer kaderimiz, dua da kaderi bence şu şekilde değiştirir kötü bir alışkanlıktan vazgeçmeye çalışıyorsunuz mesela ama çabalarınız fayda vermiyor ve ondan vazgeçmek için dua etmeye başlarsın ve bu durum senin kontrolün dışında senin lehine döner bu dA bence dua ile kadere yön vermek ama aslında buda kaderinde vardır...
Kaderin 2 boyutu var. 1)seçebileceğimiz boyutu 2)secemeyecegimiz boyutu.
O sebeple direk Allahin yazdığından ibaret diyip başımıza gelen herşeyi kadere bağlayamayız. Bu durumda iradenin bir anlamı olmaz. Ama herşeyi iradeye de bağlayamayız. O zaman da iradenin güç yetiremeyecegi şeylerde sıkıntı olur. O zaman şöyle demek daha mantıklı olur. Secemeyecegimiz konularda kaderimiz; rabbimizin bizim için sectigidir. Insan annesini babasını, cinsiyetini ırkını seçemez. Allah takdir eder. Seçebileceğimiz konularda ise kaderimiz irademizdir. Yanı kişi işini, eşini, okulunu.. Vs seçer. Kader anlayışı bu şekilde anlaşılırsa kimse sorumluluğu ona buna atmaz. Kendi yapması gerekeni idrak eder diye düşünüyorum.
Kim milyoner olmak ister yarışmasına katıldınız. Kenan ışığın, yarışma öncesinde soruların cevabını biliyor olması, sizinde cevapları bilebileceğinizi veya bilemeyeceğinizi bilmesi, sizin vereceğiniz kararları yani cevapları etkilemeyecektir.
Secilebilecek mevzular icin dediklerinize katiliyorum. Ama sadece seçimlerle izah edemeyiz. Secemeyecegimiz şeyleri de hesap etmek durumundayiz. Kan grubunuzu siz mi seçtiniz?
Takdir Kader kelimesinden türemiştir zaten Allah takdir etmiş dediğiniz zaman onun bizim için belirlemiş kısmı giriyor devreye... Yani sizde soruyu sorarken cevabı bence biliyordunuz...
Kader ölçü manasindayken, Allah da herşeyi bir kaderle/ölçüyle yarattığını söylerken kader olmayan neyi söyleyebiliriz ki? Madem ki kader denilen şey karar; o zaman siz söyleyin güneşin ayın kararı neydi ki Allah onlara bu kaderi yazdı.?!
Eveeet çok sorulan bir soru. Bunu bilmek için önce kaderi bilmek lazım. Metin erdiller sen önce kadarei bir söyle ona göre yorum yapılsın. Kaderin ne olduğunu bilmeden sorduğun bu soru çok samimiyetsiz geliyor. Yorum yapmaya çaloşanlarında delinin biri kuyuya taş atıp kırk akıllı çıkartmaya çalışıyor demekden başka birşey yazılmaz. Soruyu neticesinden sormuşsun gibi geldi
Onu diyoruz ortak kadr çözülse herşey anlaşılacak. Ama kader çözülecek bir şey değil. Önce kurana sonra hadislere daha bulamadık alimler ne demiş ona bakmak lazım
Ozgur bir iraden var fakat Allah hangisini sececegini onceden biliyor ama ahirette sen ee ben bisi yapmadim nasi beni cehenneme gonderiyon dememesi icin bu olaylari yasatiyor
Hayır kaderde herşey yazıyor biz değiştiremiyorsak o halde dua niye var. Hayır dua varsa kader nedir. O yüzden kaderi çöMek lazım. Hamd olsun şüphesiz inananlar olarak bizim çözemediğimiz bir şey var. Mevlana kadere sırların sırrı diye bahseder. Şems ise kader bir yola çıktın yolda iki ayrım geldi hangisine gideceğin senin iradene kalmış ister iyiye ister kötüye gidersin.
Allah daha biz doğmadan hangi yanlısı yada doğruyu sececegimizi bilir. Allah 'in bilgisi sonsuzluk ve herseyi bilir yani yine kaderim iz bizim iradesinin dogrultusundadir. Yani yine cennetide cehennemi de biz seçeriz ve sonuçlarına da katlanmak zorundayiz
Güzel soru. Daha ayrıntılı olarak şu şekilde de sorulabilir ; tanrının bilgisi dışına çıkmak / onun bilgisi dahilinde olmayan bir harekette bulunmak mümkün müdür ?
Kader yazılmamıştır... Kader; kişinin yapacağı herşeyin Allah tarafından önceden bilinmesidir... Zaten yaradan kulunun ne yapacağını önceden bilmemiş olsaydı sizce yaradan olur muydu?? Kısaca yaradan kişiyi sen şunları yaşayıp sonrada cennet yada cehenneme gideceksin demiyor... Kişiyi yaratıyor Ve seçim haklarını kişiye veriyor.. Kişi kendi kaderini kendisi belirliyor...
Bilgi eylemi gerektirir mı. Ornegin sen bir çok şeyi biliyorsun senin dışında bir çok şeyi biliyorsun ama bu bilgi senin onlara hakim olmanı mı gösterir yada onların üstünde bir zorylayici olmanı mı gerektirir. Bilgi edinim bir şeydir senin için ama tanrı için bizatihi vardır. Ama bu bilgi zorlayıcı değildir cebirci değildir yani
Tanrının bilgisi ezeli ve değişmez ise, ben hareketlerimin yaratıcısı olamam. Yani daha ben var olmadan önce herşey tanrı tarafından biliniyorsa, ben nasıl hareketlerimin faili durumunda olabilirim ki ?
İşte bunu diyorum bende tanrının senin fiilini bilmesi senin o fiilinin üzerine etkisi yoktur ki. Mesela sen benzinin arabayi çalıştırdığını biliyorsun ama benzine vakifmisin. Yada benzin üzerine bı etkin varmı yani sen biliyorsun diye benzin benzin olamam diyor mu. Bunun aklı olan varlık lara da uydurabilirsin. Tanrı biliyor diye senin hareketine zorlayıcı bir etki degildir. Senin için yeni benim için eski olabilir ama bu demek değildir ki ben biliyorum diye sen bilemezsin onu kesfedemessin. Tanrı için bilgi mevcuddur ama bu senin için zorlayıcı bir etki degildir. Bilgi zorlayıcı etken değildir bilakis varlığın kesfidir
Tanrının herşeyi bilmesi, geleceği belirlemesi anlamına gelir. Kişi o belirlenmiş geleceği ortaya çıkarmak zorundadır. Başka bir seçenek yok çünkü. Örneğin ben şu anda bir tuşa basıyorum ve tanrıda bu bilgi yok! Böyle bir durum olabilir mi? Yani tanrı, bu adam ne yaptı diye şaşırabilir mi? Böyle bir seçenek mümkün olmadığına göre, benim sergilediğim her türlü hareket tanrının ezeli bilgisi dahilinde olacaktır. Burada zorlayıcı değildir diye yaptığın itiraz geçerli değil çünkü herşeyi bilmek ve o bilginin değişmemesi, geleceğin kesin bir şekilde belirlenmesi ve benim de o geleceğe uymak zorunda olduğum anlamına gelir.
Dua maddi ve manevi hayatimizi kendi eylem hareket tercih ve çabalarımızdır hiç ders çalışmayan biri istedigi kadar el açıp dua etsın boştur gayretsiz dua allaha emir muhayetindedir
Kader nedir? Değişkenlik gosterirmi kader? Elimizde olan kader ler nelerdir? Bunları tam bilmeden savunmak yada kötülemek ne kadar doğru?
Kader Allahin her seyi bilmesidir Allah sizin yapacaginz her seyi bilir. Kiiii normal olan budur. Zaten benm bir saat sonramdan haberi olmayan bir yaratici mukemmel degildir. Allah ise mukemmeldir. Herseyi bilir tercihi sen yaparsin Allah smenin ne tercih yapacagni bilir kii bu da mudahale degildir.
İşte bu...
Allah istemiş olsaydı her kulunu kendine ibadet eden olarak yaratırdı sınav için gönderildiğimiz bu dünyada geçici olduğumuzu unutmayalım
Her kulun kaderini kendi cabasina bagli kildik ...
Peki insan nerde dogacagina karar verememesi onun kaderi değil midir?
Bunu çabayla alakası yok yani değişmeyen kader var demektir belli şeyler cabadir
Bunu kaderin icinde irade bahsinde ele aliyrz iste bu insanin iradesiyle olamyan kulli iradedir anasini dogrudugu cocugu bilemez irkini ailesini secemez bunlar kullidir. Bunlardan sorumlu olmayiz zaten.
Cuzi olan kismndan sorumluyuzdur bu da bizim secimimizle sekillenir.
Bende onu diyorum sabit kader vardır elimizde olanda vardır neyi tercih edersek
Kader doğmadan önce herşeyin yazılmış olması değildir Kader Allahın bizim için bazı şeyleri takdir etmesi herşeye bir ölçü koyması demektir.. Allahın bizim için takdir ettiği kişinin kendi eliyle yaptığıdır... Onun için herkese bir irade yüklemiştir... Aksi takdirde imtihanda olmazdık... Hakkımızda yazılacak ne varsa onu biz yaptıktan sonra yazılıyor daha öncesinde değil...
Sabit kader yok mudur ?
Kader derken neyi ifade ettiğinize bağlı aslında...
Kader çok geniş kapsam zaten sizin yazdınız herşey tercih sonucu ortaya çıkıyor diye sordum sabit kader vardır mıdır diye sordum
Mesela herkesin belli bir ömrü var lakin oda kişinin beslenmesi sağlığı psikolojisi ile değişiyor.. O da sabit kalmıyor
Sabit kaderden kastınız alın yazısı ise yok ben öyle bir kader olduğunu düşünmüyorum
Allah katında zaman olmadığı için bizim ne yapacağımızı bilir bizim ne yapıp yapacağınız da kaderdır yani allah belirlemiyor ama biliyor sadece pazubola kıyamete kadar süre vermiş bu sadece bizim değil şeytanın da sınavı
Şöyle düşünün önümüzde iki yol var 1. Ve 2. Allah hangisini seçeceğinizi bilir sadece biz zamanı geldiğinde 1i veya 2yi seçeriz
Bence tek bir kaderimiz yok doğru olan seni huzura erdiren seni cennete götüren ve seni cennetten alıkoyan olarak iki diyebiliriz, bu isteklerimize göre şekillenenilir mesela bir olaydan lehimize göre faydalanmak bizim faydamıza olan da, o olayı yapmaktan vazgeçip yararlanamamak ta diğer kaderimiz, dua da kaderi bence şu şekilde değiştirir kötü bir alışkanlıktan vazgeçmeye çalışıyorsunuz mesela ama çabalarınız fayda vermiyor ve ondan vazgeçmek için dua etmeye başlarsın ve bu durum senin kontrolün dışında senin lehine döner bu dA bence dua ile kadere yön vermek ama aslında buda kaderinde vardır...
Kaderin 2 boyutu var.
1)seçebileceğimiz boyutu
2)secemeyecegimiz boyutu.
O sebeple direk Allahin yazdığından ibaret diyip başımıza gelen herşeyi kadere bağlayamayız. Bu durumda iradenin bir anlamı olmaz. Ama herşeyi iradeye de bağlayamayız. O zaman da iradenin güç yetiremeyecegi şeylerde sıkıntı olur.
O zaman şöyle demek daha mantıklı olur.
Secemeyecegimiz konularda kaderimiz; rabbimizin bizim için sectigidir. Insan annesini babasını, cinsiyetini ırkını seçemez. Allah takdir eder.
Seçebileceğimiz konularda ise kaderimiz irademizdir. Yanı kişi işini, eşini, okulunu.. Vs seçer.
Kader anlayışı bu şekilde anlaşılırsa kimse sorumluluğu ona buna atmaz. Kendi yapması gerekeni idrak eder diye düşünüyorum.
Madem ki kader denilen şey yazılıp bitenden ibaretse, duaların ne anlamı var ki?
DUA MERHAMET VİCDAN YANİ İYİ NİYET ABDEST NAMAZ CENNET YALAN HIRSIZLIK İFTİRA KÜFÜR CEHENNEM AYNI OKUL GİBİ
Kim milyoner olmak ister yarışmasına katıldınız. Kenan ışığın, yarışma öncesinde soruların cevabını biliyor olması, sizinde cevapları bilebileceğinizi veya bilemeyeceğinizi bilmesi, sizin vereceğiniz kararları yani cevapları etkilemeyecektir.
Kader, sizin seçimleriniz ve kararlarınızdır.
Secilebilecek mevzular icin dediklerinize katiliyorum. Ama sadece seçimlerle izah edemeyiz. Secemeyecegimiz şeyleri de hesap etmek durumundayiz. Kan grubunuzu siz mi seçtiniz?
Benim seçemediğim şey benim kaderim değildir.
Allahın takdiridir. Ölüm anım, cinsiyetim vs.. Ayetle sabit.
hangi ayetlerdir bunlar?
Kader ölçü olarak geçer kuranda. Allah'ın takdiri da bu ölçünün bir parçasıdir. Yanı kaderin içinde.
Biz de bi ölçüyüz. Nefesimiz vs.. O da mı kader.
O zaman kader olmayan birşey söyleyin bana
Takdir Kader kelimesinden türemiştir zaten Allah takdir etmiş dediğiniz zaman onun bizim için belirlemiş kısmı giriyor devreye... Yani sizde soruyu sorarken cevabı bence biliyordunuz...
Kader ölçü manasindayken, Allah da herşeyi bir kaderle/ölçüyle yarattığını söylerken kader olmayan neyi söyleyebiliriz ki? Madem ki kader denilen şey karar; o zaman siz söyleyin güneşin ayın kararı neydi ki Allah onlara bu kaderi yazdı.?!
Eveeet çok sorulan bir soru. Bunu bilmek için önce kaderi bilmek lazım. Metin erdiller sen önce kadarei bir söyle ona göre yorum yapılsın. Kaderin ne olduğunu bilmeden sorduğun bu soru çok samimiyetsiz geliyor.
Yorum yapmaya çaloşanlarında delinin biri kuyuya taş atıp kırk akıllı çıkartmaya çalışıyor demekden başka birşey yazılmaz. Soruyu neticesinden sormuşsun gibi geldi
Soru sordum tanım gerekiyorsa yapilir
Onu diyoruz ortak kadr çözülse herşey anlaşılacak. Ama kader çözülecek bir şey değil. Önce kurana sonra hadislere daha bulamadık alimler ne demiş ona bakmak lazım
Ozgur bir iraden var fakat Allah hangisini sececegini onceden biliyor ama ahirette sen ee ben bisi yapmadim nasi beni cehenneme gonderiyon dememesi icin bu olaylari yasatiyor
Hayır kaderde herşey yazıyor biz değiştiremiyorsak o halde dua niye var. Hayır dua varsa kader nedir. O yüzden kaderi çöMek lazım. Hamd olsun şüphesiz inananlar olarak bizim çözemediğimiz bir şey var. Mevlana kadere sırların sırrı diye bahseder. Şems ise kader bir yola çıktın yolda iki ayrım geldi hangisine gideceğin senin iradene kalmış ister iyiye ister kötüye gidersin.
Başka kitaplardan fırsat bulursanız bi ara kurana da bakın derim.
Bildiğiniz birşey varsa söyleyin.
Kul aynısını bende düşündüm ortak.
Birde galübela var orda ruhlar me alemdeidi bu dünyadaki karakterimiz aynımıyıdı ne yaşadık bilmiyoruz
Siz bu konu için Kur'an dan başka (mevlana şems vb) kaynaklara baş vurduğunuz sürece daha çok muamma kalır sizde kader meselesi..
Allah daha biz doğmadan hangi yanlısı yada doğruyu sececegimizi bilir. Allah 'in bilgisi sonsuzluk ve herseyi bilir yani yine kaderim iz bizim iradesinin dogrultusundadir. Yani yine cennetide cehennemi de biz seçeriz ve sonuçlarına da katlanmak zorundayiz
Herkes bişeyler söylemiş... Duanın kaderi degıştirebileceğine inanıyorum
Eğer öyle olmasaydı dualarımızın bi anlamı olmazdı. Siz inanmaya devam edin Emel hanım..
Ve sadaka...
Güzel soru. Daha ayrıntılı olarak şu şekilde de sorulabilir ; tanrının bilgisi dışına çıkmak / onun bilgisi dahilinde olmayan bir harekette bulunmak mümkün müdür ?
Kader yazılmamıştır... Kader; kişinin yapacağı herşeyin Allah tarafından önceden bilinmesidir... Zaten yaradan kulunun ne yapacağını önceden bilmemiş olsaydı sizce yaradan olur muydu?? Kısaca yaradan kişiyi sen şunları yaşayıp sonrada cennet yada cehenneme gideceksin demiyor... Kişiyi yaratıyor Ve seçim haklarını kişiye veriyor.. Kişi kendi kaderini kendisi belirliyor...
Herşey tanrı tarafından önceden biliniyorsa, kişinin tanrının bildiğinin dışında bir hareket gerçekleştirmesi mümkün müdür ?
Bilgi eylemi gerektirir mı. Ornegin sen bir çok şeyi biliyorsun senin dışında bir çok şeyi biliyorsun ama bu bilgi senin onlara hakim olmanı mı gösterir yada onların üstünde bir zorylayici olmanı mı gerektirir. Bilgi edinim bir şeydir senin için ama tanrı için bizatihi vardır. Ama bu bilgi zorlayıcı değildir cebirci değildir yani
Tanrının bilgisi ezeli ve değişmez ise, ben hareketlerimin yaratıcısı olamam. Yani daha ben var olmadan önce herşey tanrı tarafından biliniyorsa, ben nasıl hareketlerimin faili durumunda olabilirim ki ?
İşte bunu diyorum bende tanrının senin fiilini bilmesi senin o fiilinin üzerine etkisi yoktur ki. Mesela sen benzinin arabayi çalıştırdığını biliyorsun ama benzine vakifmisin. Yada benzin üzerine bı etkin varmı yani sen biliyorsun diye benzin benzin olamam diyor mu. Bunun aklı olan varlık lara da uydurabilirsin. Tanrı biliyor diye senin hareketine zorlayıcı bir etki degildir. Senin için yeni benim için eski olabilir ama bu demek değildir ki ben biliyorum diye sen bilemezsin onu kesfedemessin. Tanrı için bilgi mevcuddur ama bu senin için zorlayıcı bir etki degildir. Bilgi zorlayıcı etken değildir bilakis varlığın kesfidir
Tanrının herşeyi bilmesi, geleceği belirlemesi anlamına gelir. Kişi o belirlenmiş geleceği ortaya çıkarmak zorundadır. Başka bir seçenek yok çünkü. Örneğin ben şu anda bir tuşa basıyorum ve tanrıda bu bilgi yok! Böyle bir durum olabilir mi? Yani tanrı, bu adam ne yaptı diye şaşırabilir mi? Böyle bir seçenek mümkün olmadığına göre, benim sergilediğim her türlü hareket tanrının ezeli bilgisi dahilinde olacaktır. Burada zorlayıcı değildir diye yaptığın itiraz geçerli değil çünkü herşeyi bilmek ve o bilginin değişmemesi, geleceğin kesin bir şekilde belirlenmesi ve benim de o geleceğe uymak zorunda olduğum anlamına gelir.
Dua maddi ve manevi hayatimizi kendi eylem hareket tercih ve çabalarımızdır hiç ders çalışmayan biri istedigi kadar el açıp dua etsın boştur gayretsiz dua allaha emir muhayetindedir