Argüman demişken, tanrının varlığına dair kelam kozmolojik argümanı savunuyor. Bu argümana göre;
1) Var olmaya başlayan her şeyin bir nedeni vardır. 2) Evren var olmaya başlamıştır. 3) Evrenin de bir nedeni vardır.
Fakat 1. öncüle getirilebilecek bir eleştiri olarak tümevarım sorunu örnek gösterilebilir gibi geliyor bana. ''Var olmaya başlayan her şeyin bir nedeni vardır.'' öncülü yani. Peki var olmaya başlayan her şeyin bir nedeni olduğunu nereden biliyoruz. Varlığının başlangıcı olan her şeyin varlığa gelişini tespit etmedik ki böyle bir çıkarımda bulunalım. Hiçlikten, kendi kendine bir var oluşun olamayacağını söyleyemeyiz. Böyle olması için evrenin başlangıcından beri, varlığının başlangıcı olan her şeyi incelememiz gerekirdi. Ama bunu yapamayız. Yani 1. öncül tamamen tümevarıma dayanıyor ve bu durum da tümevarım eleştirisine takılıyor.
Argüman demişken, tanrının varlığına dair kelam kozmolojik argümanı savunuyor. Bu argümana göre;
1) Var olmaya başlayan her şeyin bir nedeni vardır.
2) Evren var olmaya başlamıştır.
3) Evrenin de bir nedeni vardır.
Fakat 1. öncüle getirilebilecek bir eleştiri olarak tümevarım sorunu örnek gösterilebilir gibi geliyor bana.
''Var olmaya başlayan her şeyin bir nedeni vardır.'' öncülü yani.
Peki var olmaya başlayan her şeyin bir nedeni olduğunu nereden biliyoruz. Varlığının başlangıcı olan her şeyin varlığa gelişini tespit etmedik ki böyle bir çıkarımda bulunalım. Hiçlikten, kendi kendine bir var oluşun olamayacağını söyleyemeyiz. Böyle olması için evrenin başlangıcından beri, varlığının başlangıcı olan her şeyi incelememiz gerekirdi. Ama bunu yapamayız. Yani 1. öncül tamamen tümevarıma dayanıyor ve bu durum da tümevarım eleştirisine takılıyor.