Kuranda insan için "ins انس"
Bütün canlılar için "nefs نغس" kullanılır.
Zaten "nefs" kelime anlamı "canlı" demektir. Bütün canlıları kapsar.
Örnek olarak şu ayetlere bakalım ;
Nisa 28 " çünkü insan (insen انسان) zayıf yaratılmıştır."
Ankebut 57 "Her Canlı (nefs نفس )ölümü tadacaktır."
Nefs kelimesinin bütün canlıları kapsadığını anladığımıza göre şu ayetlere bakalım ;
Ta Ha 15.Ayet: KIYAMET GÜNÜ mutlaka gelecektir. Her CANLI (nefs نفس )peşine koştuğu şeyin karşılığını bulsun diye....
Bakara 123.Ayet: Ve bir günden sakının ki, o günde hiç bir CANLI (nefs نغس )başkası namına bir şey ödeyemez, kimseden fidye kabul edilmez, hiç kimseye şefaat fayda vermez. Onlar hiçbir yardım da görmezler.
(örnekler daha çoğaltılabilir)
Bu ayetlere göre hesap günü sadece insana mahsus değil, bütün canlılara da ait olan bir gün olabilir mi?
Evrende yaşayan bütün canlılar kendilerince yaptıklarının hesabını vereceği karşılığını alacağı sonucu çıkmıyor mu?
Yoksa ben mi yanlış bir çıkarım yapıyorum ?
nefs sahiplerinde akıl olduğunu düşünürsek evet olabilir..
nefs sahiplerinde mi akil var
neden olmasın kendilerine göre sistemleri var
ama o akil degil ki galiba tek ins denilenlerde akil var
çok maymun deneyleri okudum kendilerine göre akıllılar akıl gelişmemiş olabilir
tabi inslerdeki akıl bambaşka
peki nasil ayiririr nefs ve ins cesidini
herkes kendi ırkını bilir hay b.yakzandaki gibi hay önce bir ceylanı annesi sanar sonra da olamayacağına hükmeder ya onun gibi bişi..
inb tufeyl cok iyi bir tasavvuf hikayesi
tasavvuf hikayesi değil aksine çok akılcı yazılmış bir roman.:))
katiliyorum tabiki ama tasavvufun konusu ...
iyi de mutasavvıflar eserlerini akılcı olarak yazmıyorlar ki kalbe ilham geldiğini iddia ederek tabi bundan öncesi var terk_İ dünya terk_i ukba Terk_i terk le masivadan fenafillaha ulaştıklarını iddia ederler hay b.yakzan da bunlar var mı??
hay bin yakzan daha cok felsefik.rasyonalist fakat neden ise tasavvufcular oncu oluyor
mutasavviflar kesf ya da ilham yolu ile hareket ederler ! mukasefe olabilir mi tartisilir daha cok mitler gibi anlatilanlar ...
gezgin insanlar pek fazla eserlerini okumuş değilim sadece birkaç tabakat kitabı okudum.. ama bazı tasavvufçular nefs den hareketle sizin gibi bir çıkarım yapıyor.. günümüzde de anlatılır.. boynuzlu koyun boynuzsuz koyun misali..