Kuranda insan için "ins انس"
Bütün canlılar için "nefs نغس" kullanılır.
Zaten "nefs" kelime anlamı "canlı" demektir. Bütün canlıları kapsar.
Örnek olarak şu ayetlere bakalım ;
Nisa 28 " çünkü insan (insen انسان) zayıf yaratılmıştır."
Ankebut 57 "Her Canlı (nefs نفس )ölümü tadacaktır."
Nefs kelimesinin bütün canlıları kapsadığını anladığımıza göre şu ayetlere bakalım ;
Ta Ha 15.Ayet: KIYAMET GÜNÜ mutlaka gelecektir. Her CANLI (nefs نفس )peşine koştuğu şeyin karşılığını bulsun diye....
Bakara 123.Ayet: Ve bir günden sakının ki, o günde hiç bir CANLI (nefs نغس )başkası namına bir şey ödeyemez, kimseden fidye kabul edilmez, hiç kimseye şefaat fayda vermez. Onlar hiçbir yardım da görmezler.
(örnekler daha çoğaltılabilir)
Bu ayetlere göre hesap günü sadece insana mahsus değil, bütün canlılara da ait olan bir gün olabilir mi?
Evrende yaşayan bütün canlılar kendilerince yaptıklarının hesabını vereceği karşılığını alacağı sonucu çıkmıyor mu?
Yoksa ben mi yanlış bir çıkarım yapıyorum ?
Soru çok iyi. Cevapları beklicem
tesekkur ederim bende bekliyorum :))
Meral kara yı etiketler misiniz
bas köseye alalim onu :))
Enam 38 : 1.ve mâ: ve değil, yoktur
2.min dâbbetin: yürüyen hayvandan
3.fî el ardı: arzda, yeryüzünde
4.ve lâ tâirin: ve kuş yoktur
5.yatîru: uçar
6.bi cenâhayhi: iki kanadı ile
7.illâ umemun: ümmet olmasın
8.emsâlu-kum: sizin gibi
9.mâ farratnâ: eksik bırakmadık
10.fî el kitâbi: Kitap'ta
11.min şey'in: bir şeyi (bir şeyden)
12.summe: sonra
13.ilâ rabbi-him: Rab'lerine
14.yuhşerûne: haşrolunacaklar, huzurunda toplanacaklar
yalniz asli nefs ve ins neden ayri kullanilmistir ? soru bu
Her kelimenin onlarca anlamı var sadece bunlari çıkartmak güç ister....
Valla Aslı İşgüden cevabı yapıştırmış!! Bende öğrenmiş oldum. Teşekkür ederim
Nefs, var olduğunuun, var olma anlamının, ölümün ve sonrasının anlamını bilmeden var olan can dır.
Hayatın ve mevt in yani ölümün olduğunu bile bile yaşayan nefs in özel adı ins dir.
İşte bu ölüm ve hesabı unutanlar, nefsine uyanlardır.
Varolma bilinci içinde davrananlar insan olanlardır.
nefs ile ins i ayiran akildir o zaman diyebilir miyiz ???düsunme yetisi
Bildiğim kadarı ile kıyamet bütün canlılar için olsada sadece insan gibi fikir yürütebilen irade sahibi canlılar hesaba çekilecek. Bir büyüğümde bir zamanlar hayvanların Allah'ın İzniyle hareket ettikleri o o yaradan izin vermedikçe sana zarar vermez demişti. Burdan yola çıkarak (kendi düşüncelerim ) iyi veya kötüyü seçebilme kapasitesi olmayan canlıların hesaba çekilmeyeceği yönünde. Çünkü ona yazılmışsa onu yaşıyor. Bizim gibi ağır bir imtihanda değiller. İradeleri yoksa canlı olsalar bile yanlış bir yol seçme ihtimalleri Yok çünkü. Ama öbür taraftan her canlı ölecek ve kıyameti yaşayacak
Nefis ya da Nefs (نفس), Arapça kökenlidir, sözlükte ruh, bir şeyin kendisi, akıl, insan bedeni, ceset, kan, azamet, arzu ve kötü istekler gibi manalara gelmektedir. Tasavvufî olarak da, "kendisinde iradi hareket, his ve hayat kuvveti bulunan latif buharlı bir cevherdir." şeklinde tanımlanır.
Ruh anlamında da kullanılabiliyormuş.
Ayetlerde bahsedilen her nefs canlıdan ziyade ruhumuz olabilir mi?
ruh can ise insana ins denilmis o zaman ruhdan farkli birsey daha var onda ??
Gülhan Çiğdem belki de insanın kötü tarafıda olabilir
"insi seytan ": evet olabilir!
Gülhan Çiğdem kafam karştı hesaba çekilmek için irade gereklidir diye biliyorum iraden yoksa Allah'ın bahşettiği yoldan sapma durumunda olmaz. Bu durumda hayvanların iradeleri Yok diye biliyoruz. Yoksa var mı? Yada Allah bitki mesela canlıdır. Neden onu karaları Ve eylemlerinden ötürü hesaba çeksin ? Öte yandan cinlerde irade sahibi bu canlı grubunda onlarda var belki bizim bilmediğimiz irade sahibi başka canlılarda vardır. Bu arada nefs Ruh dışında insanın kötü olan tarafını da temsil ediyor
Peki eziyet ve işkence edilen hayvanlar hesap gününde şikayetçi olacak mı?
Olacak
Eller ayaklar konusacak mi ?iyice karistirayim
O zaman onlara da hesap zamanı demekki sorulacak. Öyle mi acaba? onların da hesaba çekilecek anlamına geliyor mu bu durum?
Gülhan Çiğdem hayvanların şikayetçi olacağını biliyorum yada bana babamın söylediği bu masum bir canlıya durduk yere kötülük yapıyorsun elbette onun senden şikayetçi olmaya hakkı var. Üstelik masum oldukları için konuşamıyorlar günahsızlar seninse aklın fikrin mevcut dolayısıyla cezanda ağır olur demişti
Özlem Kygs belkide hesaba çekilmekten me anladığımıza bağlıdır
Elbette şikayetçi olacaklar
Ankebut 57 ölumden bahsediyor evet yani basimizdaki kuşta ölüyor çicekte otta bakteriler hatta hucrelerde ölüyor
Nisa 28 insan demek noksan demek zaten biz kendimizi dunyanin merkezi saniyoruz sadece
Ta-ha 15 asla kuş bitki bortu bocekten bahseymez insan isteklerine dayali galiba eş anlamli kullanilmis insan heva hevesin aslinda ama ankebut 57 de tum canlilarin ölumu olacagini soyluyor ayni anlam degilde farkli anlam cikiyor
Bakara suresinde tum insanligi anlatir
nefs sahiplerinde akıl olduğunu düşünürsek evet olabilir..
nefs sahiplerinde mi akil var
neden olmasın kendilerine göre sistemleri var
ama o akil degil ki galiba tek ins denilenlerde akil var
çok maymun deneyleri okudum kendilerine göre akıllılar akıl gelişmemiş olabilir
tabi inslerdeki akıl bambaşka