Muslumanlikta mezara cicek koyma kulturu batidan gecmistir diye biliyorum. Islamda, mezara hayvanlarin yemesi ve icmesi icin su, meyve, ekmek, helva gibi yiyecekler konur. Mezardaki ölü adına hayir yapilmis olur. Hatta ölen buyukleri icin, cesme, okul, cami gibi hayirlarda yaptirmak (hayrat) türk islam kulturunde vardir.
Amac; kisinin öldükten sonra da sevap kazanabilmesini saglamaktir. Ne kadar aç bir milletiz be ya öldükten sonra bile sevap derdindeyiz.
"... Nitekim, Fransa Le Moustier'de (Lö Mustiye) bir mezardan üç çocuk ve iki erişkine ait iskelet kalıntıları çıkarıldı. Aynı mağaranın zemininde ayrıca çok sayıda küçük çukur bulundu. Bunlara yiyecek ve alet konmuştu. Neandertal, her insanın bir ruhu olduğuna inanıyordu. Ölüyü son yolculuğuna uğurlarken ona çeşitli törenler düzenliyordu. Örneğin Şanidar Mağarası'nda, Şanidar IV no'lu 35 yaşlarında bir erkeğin iskeletiyle beraber en az 8 tür çiçeğin fosilleşmiş kalıntıları ele geçti. (Solecki, 1975.) Bir bahar mevsiminde ölen bu Neandertal, ya çiçeklerden hazırlanan bir yatak üzerine yatırılarak defnedilmiş, ya da çiçek demetleri ölüye sunulmuştu. Defin merasimleri o dönemde başlamış olabilir. Şanidar Mağarası'nda başka Neandertal'lerin iskeletleri de bulundu. Ancak neden sadece bir tanesine bu ayrıcalık yapıldı, bilemiyoruz. Belki din adamıydı, ya da saygın kişiliği olan birisiydi... "
Mezarların baş ucuna ağaç dikme çiçek dikmeyi bir ara yaşlı bir amcaya bende sormuştum. Canlı olan herşey allahı zikreder insanlar bunu duymaz ama o yüzden başlarına ağaç çiçek gibi bitkiler dikilir her zikirde sevap olsun cevabını almıştım
İlk olarak Mısır Firavunu Tutamkamon'un milattan önce 1346'da öldüğünde mezarının çiçekten taçlarla kaplandığı saptandı. kuzey Avrupa'da ise milattan önce 2000'li yıllara kadar uzanan bir çok mezarda çiçek izlerine rastlandı. O tarihlerde mezarlara konulan çiçeklerin güzellikleri ve hoş kokuları nedeniyle iyi ruhları çekme, kötü ruhları kovma gibi bir güce sahip olduklarına inanılıyordu.
Sonradan mezarları bitki ve çiçeklerle donatmanın asıl amacı cesedin çürümesinin yaratacağı kötü kokuları önleme oldu. Seyahatlerinizde uzaktan nerede bir servi ağacı topluluğu görürseniz yaklaştığınızda fark edersiniz ki orası mezarlıktır. Mezarlıklara servi ağacı dikmek de aynı amaç içindir.
Gören Dardağan bu geleneği anlayabilmek adına politeist inançlara göz atmamız gerekir. (Şaman&pagan) Dikilen ağaç ve bitkinin ölünün ruhundan azabın hafifletilmesine sebep olacağına dair beklenti zamanla evrimleşerek monoteist dinlere geçmiştir.
Ölüler açıkta durunca kokmasini önlemek adına olabilir mi. Sürekli hoş koksun istemiş olabilirler.. Bi neandertal iskeletinin üzerinde çiçek tozlarina rastlanmıştı.
ben şurda bi durayım bugüne kadar hiç kafa yormadığım bir konu...
Daha önce mezara çiçek mi konuyormuş? Yoksa ağaç-çiçek falan mı ekiliyormuş?
Muslumanlikta mezara cicek koyma kulturu batidan gecmistir diye biliyorum.
Islamda, mezara hayvanlarin yemesi ve icmesi icin su, meyve, ekmek, helva gibi yiyecekler konur.
Mezardaki ölü adına hayir yapilmis olur. Hatta ölen buyukleri icin, cesme, okul, cami gibi hayirlarda yaptirmak (hayrat) türk islam kulturunde vardir.
Amac; kisinin öldükten sonra da sevap kazanabilmesini saglamaktir.
Ne kadar aç bir milletiz be ya öldükten sonra bile sevap derdindeyiz.
Bu arada mezara su koyma falan şaman adetidir. İslamda yok böyle birşey.
Turk islam kulturu zaten, şamanizmden gecmistir.
Çok eski bir gelenektir. Millattan öncelerine dayanan bir gelenek.
Firavun olayına gireceksen. Ben o konunun saptırıldığını düşünüyorum. İki görüş var. 1. Güzel koksun diye. 2. İyi ruhları çeksin diye.
Sabah namazına kalkan ölüler abteslerini aldıktan sonra dünyanın hala güzel koktuğunu bilsinler diye herhalde sanırsan
Bu zamanda sadece sevgi gösterisi olsun diye konuyor.. Geçmişte de çürüme kokusunu örtsün diye konduğunu okumuştum bi yerde..
"... Nitekim, Fransa Le Moustier'de (Lö Mustiye) bir mezardan üç çocuk ve iki erişkine ait iskelet kalıntıları çıkarıldı. Aynı mağaranın zemininde ayrıca çok sayıda küçük çukur bulundu. Bunlara yiyecek ve alet konmuştu. Neandertal, her insanın bir ruhu olduğuna inanıyordu. Ölüyü son yolculuğuna uğurlarken ona çeşitli törenler düzenliyordu. Örneğin Şanidar Mağarası'nda, Şanidar IV no'lu 35 yaşlarında bir erkeğin iskeletiyle beraber en az 8 tür çiçeğin fosilleşmiş kalıntıları ele geçti. (Solecki, 1975.) Bir bahar mevsiminde ölen bu Neandertal, ya çiçeklerden hazırlanan bir yatak üzerine yatırılarak defnedilmiş, ya da çiçek demetleri ölüye sunulmuştu. Defin merasimleri o dönemde başlamış olabilir. Şanidar Mağarası'nda başka Neandertal'lerin iskeletleri de bulundu. Ancak neden sadece bir tanesine bu ayrıcalık yapıldı, bilemiyoruz. Belki din adamıydı, ya da saygın kişiliği olan birisiydi... "
Mezarların baş ucuna ağaç dikme çiçek dikmeyi bir ara yaşlı bir amcaya bende sormuştum. Canlı olan herşey allahı zikreder insanlar bunu duymaz ama o yüzden başlarına ağaç çiçek gibi bitkiler dikilir her zikirde sevap olsun cevabını almıştım
İlk olarak Mısır Firavunu Tutamkamon'un milattan önce 1346'da öldüğünde mezarının çiçekten taçlarla kaplandığı saptandı. kuzey Avrupa'da ise milattan önce 2000'li yıllara kadar uzanan bir çok mezarda çiçek izlerine rastlandı.
O tarihlerde mezarlara konulan çiçeklerin güzellikleri ve hoş kokuları nedeniyle iyi ruhları çekme, kötü ruhları kovma gibi bir güce sahip olduklarına inanılıyordu.
Sonradan mezarları bitki ve çiçeklerle donatmanın asıl amacı cesedin çürümesinin yaratacağı kötü kokuları önleme oldu. Seyahatlerinizde uzaktan nerede bir servi ağacı topluluğu görürseniz yaklaştığınızda fark edersiniz ki orası mezarlıktır. Mezarlıklara servi ağacı dikmek de aynı amaç içindir.
Şu olabilir mi? Saklanan yiyecekler tekrar sebze olarak çıkıyorsa ve ölülerde pekala onlarla dirile bilir
Benim mezarıma kimse yiyecek dikmesin.. Sonu kötü bu işin
Rakı şişesi bırakacam
Çinlilerin de pirinç serptiğini hatırlıyorum.
Gören Dardağan bu geleneği anlayabilmek adına politeist inançlara göz atmamız gerekir. (Şaman&pagan) Dikilen ağaç ve bitkinin ölünün ruhundan azabın hafifletilmesine sebep olacağına dair beklenti zamanla evrimleşerek monoteist dinlere geçmiştir.
Ölüler açıkta durunca kokmasini önlemek adına olabilir mi. Sürekli hoş koksun istemiş olabilirler.. Bi neandertal iskeletinin üzerinde çiçek tozlarina rastlanmıştı.
Eski inançlara göre toprağa gömülen seyler dirilirdi.
ya ne koysaydik dedirten sorunsal