Aleviliğin sempati duyduğum yanları vicdanlaridır. Mesela alevilikte kurban kesmek olsa dahi dişi hayvan kesilmez. Doğurgan olması ve hamile olma riski sebebiyle böyle düşünür, hatta kasaptan et alırken bile özellikle erkek olmasını ister, özel kasap belirlerler.
Bir cok seyde aleviler daha vocdanli, bu gercek. Ama eskisehirde aleviler hayvancilik yapilabilir havzalari zamaninda zapt ettikleri icin kucukbaş hayvan isi onlardan sorulur. Damizlik hayvan bakiyorsan sana dunyanin en iyi hayvanini en hesapli sekilde verirler. Kurbanlik alacaksan ama skilme. İhtimalin cok fazla. Cok berbat bir sey lan, kesip icini bir aciyorsun yavru cikiyor. Kesen kasabin dahi gözleri dolduydu ki kim bilir o gün kaç hayvan kesti...
alevilerde sunni selefiler gibi barbarlık yoktur, hoşgorulu insanlardır, zamanında canları yanmış magdur olmuslardır bu yuzden vicdan muhasebesi olayı bunlarda daha agırdır.
Aleviligin kökeni ışık dinine dayanır. İnançları pagan kökleri taşır ve doğaya saygılılardir. Kültür ve din bir arada yani. Ne tam müslümanlar ne de pagan
Tam net degilim o konuda o kitabi yazan adam dogru duzgun alinti bile yapmamis. İnsanlik atesi bulduktan sonra pek cok isini yapabildi atese isiga saygi gosterdi. Her inancta isiga gunese saygi var ve rutellerinde yer alir. Abojinlerde de var kizilderilerde de var. Bana göre Alevilik sinifsal bir mesele ve ilk cikisida bencr Babali isyani
Eftalit>Ebdalit>Abdalit>Abdalan>Abdal. Güneş ve ateş kültü ile bağlantı buradan kurulursa sağlikli olur. Öte yandan zaten Eftalitlerin yönetici zümre türk oldugu, hükmettikleri bölgenin fars ve hint kültürlerinin kesişme noktalari oldugundan dolayi ve kadim Türk inancinin da ışıktan beslendigini göz önünde bulundurarak (öq tamga, mesela güne başlama zamani günesin dogdugu andir ve insanlarin ikk vazifesi güneşi 7 kez selamlamaktır) alevilige en çok etki eden abdalligin hakkinda bize daha çok bilgi verir. Alevilik ay kültünden islamin günes kültü ile harmanlanmasi demek daha net bir tanimlama olur. Alevilik sinifsal meseledir ve babailik ile cikar demek pek uyuşmaz gerçekle. Babailigin alevilikten çok daha farkli dinamikleri vardir. Alevilikte insani tanrilastirma cok marjinal azinliklarda vardir ama babailer baba ilyas'in tanri baba ishak'in peygamber olduguna inanirdi..
Meselenin alınıp ve hiç bir kaynak göstermeden sadece ışık kelimesiyle bu kadar basit şekilde 2000 yıl öncesine götūrūlmesi. Tabiki okunacak araştırılacak, lakin işin ciddeyetine varmak gerekir. İnsanlık ateşi bulur bulmaz var olan būtūn inançlar ona kutsalık biçti bu sadece ışıkla ve gūneşle açıklanabilir. Alevilikte insanı tanrılaştırma yok. Dört kapı 40 makamın sonu hakla būtūnleşmek kamili insan olmak vardır zaten o noktadan sonra;dine gerek kalmıyor. Babailer neden ayaklanďı peki? Hacı bektaşi velinin kardeşi bu ayaklanmada öldū ayrıca ahilerin būyūk çoğunluğu Bektaşilerden yanaydı. Yunus Emre bile şiirlerinden anlaşılacağı ūzere bir sūre mevlananın yanında kalır bakarki halktan uzak;saraydan ve mogollardan yardm alıyor gider Taptuk emrenin yanına. Yoksulardan yana olmakla ezenden yana olmak gibi bir durum var ortada. Ritūel farklılıklar teolojik bakış açıları ;bu ayaklanmanın arka planında bulunan sınıfsal tepkiyi değiştirmez. Araştırılmasında tartışılmasında yarar var. En būyūk sorunumuz ise yazılı kaynakların ya el konulması yada imha edilmesi.
Ferhat hocam celallenme yav bir dur hele Tasavvuf her zaman siyasete dahil olmuştur ama bu kadar da direkt hedef belirlememistir. Babailerin ayakalanmasini Celali ayaklanmasi gibi degerlendirmek hayli yanlis olur. Cikis noktasidaki elestiri ve tavirlarda da bir paralellik yoktur. Sinifsal bir atif yok denecek kadar azdir. Buna 1 diyelim. 2. 4 kapi 40 makam bektasiligin etkisiype aleviligin bir kaç fraksiyonuna etki etmistir ama salt abdal ve alevi geleneginde 4 kapi da yoktur 40 makam da yoktur. 4 kapi 40 makam bektaşilikte vardir. 3. Hünkâr yesevi ekolünden melami meşrep bir velidir. Kardesi de Baba ilyas ekolünden gelmiş bir daidir. Ikisi farkli ekollerdir, tüm okült disiplinler gibi benzerdir ama asla ayni degildir. 4. Mevlana Şems-i Tebriziye kadar bahsettigin gibi durumlari cikarina kullanan bir molladir. Şemsten sonra çok değişmiştir. Bunu özeleştiri yaparak zaten kendisi de belirtir ama mogollar ile isbirligi filan ispatlanamayacak iddialardir, akli basinda insanlar bunu agza dahi almazlar. 4. Semsten sonra Yunus Emre gidip ona talip oldugunda almasi gerekenleri almistir, divaninda anlatir. 5. Mutasavvıf Yunus ve Kadı/Danişment Yunus farkli kisiler olarak degerlendirilirdi, Mahmut Erol Kilinç bunlarin ayni insan oldugunu ortaya koymuştur. Yunus emre sinifsal bir eleştiri koymamakla beraber softa takimina tümden tavir koymuştur ki kendisi üst düzey burokrattir. Yunus Emrede olan ile Pir Sultanda olan farklidir. Yunus Emre, Mevlana düzeyde bir entelijansiyaya dahilken meramını halk dilinde anlatabilen (bu konuda tektir) doruk noktasıdır. Zaten mevlana, yunus, hünkar gibi insanlarda sınıf yoktur; tevhid vardir. 6. Yunus Emre daha hamken gidip ilk olarak Taptuk Emreye talip olur. Orada piştikten sonra durak durak dolanir. Mevlananin burada tek farki Taptuk, Hünkâr, Barak Baba gibi melami meşrep bir hali özünden degil Şemsten sonra edinmiş olmasidir. Ama belirli temel egitimleri babasindan ve Faridüddin Attar gibi adamlardan alan bir MOLLA'dir. 16. Yüzyila kadar Anadoluda sinifsal atif yapan bir ayaklanma yoktur. Felsefi olarak sinif bilincini veren ama Seyh Bedreddin gibi batıl eksende elestirileri olan nitelikte itirazlar cikmistir. Tasavvufu ve Mutasavvıflar sOL şartlanmalar ile okumamak gerekir. Keza onlar soldan degil, sol onlardan beslenmistir. Sadık Yalsızuçanların Cemalnûr Sargutla yaptigi mülakâtın derlemesi olan, Kenan Rifai ile Aşka yolculuk kitabini okuduktan sonra okült fraksiyonlari ve cekismeleri daha iyi anlarsin. Zaten zor bir kitap degil, 2 günde biter.
görkem Bizde polemik yoktur muhabbet vardır. 1)Babali ayaklanmasının sınıfsal bir yanı olmadığını söylüyorsun. Ayaklanan zenginlermiydi peki? Bana bu ayaklanan insanların(haydi senin gönlün olsun sınıfsal demiylim)yaşadıkları ekonomik koşulları söyle? Sınıfsal bir iddayla çıkmamış olmaları, onların nedenlerini ortadan kaldırmaz. 2)Bektaşilikle Alevilik arasında farklar var bu doğru. Bu ritüel farklılıkların ağaç ve toprak arasında ki ayrım gibidir. Her Alevi Hünkar Hacı bektaşi veliyi piri olarak kabul eder. Kim diyor etki etmemiş diye? Bunu neye göre söylüyorsun? Deyişlere, duazlara bakınca sana onlarca şey söylüyebilirim.Veya çocukluğumdan beri duyduklarıma dayanarak. Etki etmemesi Alevi toplumunun homejik bir toplum olmasından kaynaklıdır. Yazılı bir kaynağının var olanlarının yok edilmesinden veya ulaşmaya engelenmesindne kaynaklıdır. Düşünsene diyanetin 4 kapı 40 makamı yaydığını. Burada ki resmi ideolojinin nasıl başka bir inancı ötekileştirdiğini görebilirsin Biri iktidar, diğeri ötekileştirilmiş. Nereden koparacaksın bunu nereye koyacaksın? Veya Cemler'de halk mahkemeleri: Neden insanlar kendi kendilerine yargılama yapsınlar? Yapmak istesinler? Bunun arka planında adelete ve adeletsizleğe güvensizlik var. Oda kendi yargısını kurar. Öylede böylede, halen devam ediyor bu yargılama sistemi. 3)Bana göre de Hünkar yesevi dergahına uğramış. Ama o zaman Hz Yesevi hayatta yok idi. O zaman ki dergahcılık bu zaman ki gibi değildi. Sünnilikte bu zaman ki gibi ele alınmadı böylesine cürütülmemişti diyebiliri. O zamanın koşullarıyla ele alamak gerekir. Lakin Hünkarla Hz yesevi arasında bolca hikayeler anlatılır durur. Bu tamamen resmi ideolojinin tarihi çarpıtma çabasıdır. 4)Mevlana konusunda şunu söylüyebilrim. Mevlananın selçuklu sarayından para aldığı bir gerçek. Çok rahat olduğu bir gerçek. Buradan anlaşılması gereken iktidardan yana olduğunudur. Moğollardan para aldığına dair bir iki kayna okudum Moğalistanda böyle belgelerin olduğu söyleniyor. Yunus emrede yer yer laf çakar mevlanaya bana göre öyle 5)Yunustan alıntıyla gidelim:'Yanan Kömür kızan demir Örse çekiç salan benim''Dünya benim rızkımdır halk benim hakkımdır' 6)Bu ayaklanan adamların sınıfı neydi peki? Dış mihrakların oyunumu?
Biliriz mevlayi vicdanimizda, Allah asikardir seyranimizda, Kus dili okunur irfanimizda, Arabi farisi lisan gerekmez. Yurekte gizlidir bizim derdimiz, Taklide baglanmaz hic bir ferdimiz, Nefsimiz iledir daim harbimiz, Cahil-i nadanla kavga gerekmez. Ibreti nadanla etme ulfeti, Dist kapisin bekle, eyle hizmeti, Anlamak istersen ilm-i hikmeti, Asktan baska din ve iman gerekmez.
Mantıksal hata olur o zaman Damla Rışvanlı. Lisana gerek yok, kuş diliyle dahi okunur irfanimiz derken; kus dili yerine baska bir millet dilini koyarsak anlam butunlugu bozulur. Turk dili protest bir tavirla daha sonradan degistirilmis olabilir.
Bence alayı yahudiler tarafından oluştrulan ve geliştirilen akımlar. Zamanla farklı kültürlerle birleşmiş olsa da temelde hepsi saçma geliyor... Bana ne arapların taht kavgasından...
Alevililik inancında yeryüzünde tum canlilara saygi vardir. Kabem insandir der aleviler, eline, beline ve diline sahip ol eline sahip ol kimsenin malini calma beline sahip ol kimsenin namusuna goz koyma diline sahip ol kimseye kotu söz soyleme kalp kirma tanrinin da insanin icinde ki vicdan olduguna inanirlar
Ya şimdi fikrini anladim ama... Benim babam da sünni olmasina rağmen ayni zihniyetten erkek aliyor hep ama simdi dişiye kiyamiyor, çatır çatır erkegi kesiyorsa ben tam vicdanli diyemeyeceğim uzgunum. Kan dokulen bir bayrami, bayram da kabul etmiyorum.
Elestirdigim bazı yanları olsa da ben de alevi insanların çoğunu seviyorum. Vicdan sahibi ve iyi niyetli insanlar. Toplumdan bu denli dışlanmalarına rağmen.. Ama hayvan kesimi konusundaysa disi hayvan kesiliyor. Onu biliyorum
alev, insan diye bir şey yok bence. Dünya çevrenizden çok daha çeşitli... İnsanlar 2 ye ayrılır sadece iyi insanlar ve kötü insanlar. Yani islam dinine mensup birisi çok iyi olabilir gerçekten. Ya da alevi birisi çok kötü olabilir...
Bizde de öyle ama, yani ailem Sünni ve dişi hayvan kesilmez, dedem öyle diyodu, gunahmis hamile olma ihtimalinden dolayı ya da yavruları vardır mesela.
Gözlemleme imkanı bulduğum Aleviler, dini kuralları İslam'dan biraz ayrılan, kadına daha çok değer veren, çoğunlukla iyi kalpli ve bilgili insanlar. Genel kültürü düşük Alevi'ye neredeyse hiç rastlamadım, bunun yanında bulundukları coğrafyanın sorunlarına çözüm bulma arayışı içinde olmaları da dikkatimi çeken bir başka yönleri oldu. Onlarla yakın ilişkiler kurmaktan hoşlanıyorum.
Eskisehirin aleviler oyle degil.
Gebe hayvani boş diye bizim amca ogluna satmislardi
Kesince gorduk, cok uzucuydu
Asimile olabilir. Et olsun yeter kafası genelde. Hayvanların kurban edilmesini doğdu bulmuyorum ancak daha vicdanli yaklaşıyorlar.
Bir cok seyde aleviler daha vocdanli, bu gercek. Ama eskisehirde aleviler hayvancilik yapilabilir havzalari zamaninda zapt ettikleri icin kucukbaş hayvan isi onlardan sorulur. Damizlik hayvan bakiyorsan sana dunyanin en iyi hayvanini en hesapli sekilde verirler. Kurbanlik alacaksan ama skilme. İhtimalin cok fazla. Cok berbat bir sey lan, kesip icini bir aciyorsun yavru cikiyor. Kesen kasabin dahi gözleri dolduydu ki kim bilir o gün kaç hayvan kesti...
Yazık gerçekten.
Tüm Eskişehir'de ki aleviler böyle demek ne kadar doğru bilemiyorum. Ama başıma gelmedi tabi kurban kesmediğimiz için..
Genelleme degil meramım. Alpu köylerindeki aleviler diye belirtsem daha uygun olur.
Kurbanı dişi hayvan kesen var mı ki yani inek falan kesilmiyor dana yAda Koç diye biliyorum ben çok cahilim galba
Sıkça keserler maalesef ki.
Aaaa ee bizde Yok. Yani Alevi değiliz ama dişi hayvan kesmiyorlar burada yAda ben hiç denk gelmedim. Sorduğumda inek kesilmez demiştiler
Alevilikte domuz eti yemek gibi bir şey disi yemek.
Kurbanlik için danadan çok düve tercih eder sünni muslumanlar.
alevilerde sunni selefiler gibi barbarlık yoktur, hoşgorulu insanlardır, zamanında canları yanmış magdur olmuslardır bu yuzden vicdan muhasebesi olayı bunlarda daha agırdır.
Ezildikleri icin mi vicdanlilar yoksa vicdanli olduklari icin mi ezildiler acaba tartisilir...
Aleviligin kökeni ışık dinine dayanır. İnançları pagan kökleri taşır ve doğaya saygılılardir. Kültür ve din bir arada yani. Ne tam müslümanlar ne de pagan
Tam net degilim o konuda o kitabi yazan adam dogru duzgun alinti bile yapmamis. İnsanlik atesi bulduktan sonra pek cok isini yapabildi atese isiga saygi gosterdi. Her inancta isiga gunese saygi var ve rutellerinde yer alir. Abojinlerde de var kizilderilerde de var. Bana göre Alevilik sinifsal bir mesele ve ilk cikisida bencr Babali isyani
Eftalit>Ebdalit>Abdalit>Abdalan>Abdal. Güneş ve ateş kültü ile bağlantı buradan kurulursa sağlikli olur. Öte yandan zaten Eftalitlerin yönetici zümre türk oldugu, hükmettikleri bölgenin fars ve hint kültürlerinin kesişme noktalari oldugundan dolayi ve kadim Türk inancinin da ışıktan beslendigini göz önünde bulundurarak (öq tamga, mesela güne başlama zamani günesin dogdugu andir ve insanlarin ikk vazifesi güneşi 7 kez selamlamaktır) alevilige en çok etki eden abdalligin hakkinda bize daha çok bilgi verir. Alevilik ay kültünden islamin günes kültü ile harmanlanmasi demek daha net bir tanimlama olur. Alevilik sinifsal meseledir ve babailik ile cikar demek pek uyuşmaz gerçekle. Babailigin alevilikten çok daha farkli dinamikleri vardir. Alevilikte insani tanrilastirma cok marjinal azinliklarda vardir ama babailer baba ilyas'in tanri baba ishak'in peygamber olduguna inanirdi..
Meselenin alınıp ve hiç bir kaynak göstermeden sadece ışık kelimesiyle bu kadar basit şekilde 2000 yıl öncesine götūrūlmesi. Tabiki okunacak araştırılacak, lakin işin ciddeyetine varmak gerekir. İnsanlık ateşi bulur bulmaz var olan būtūn inançlar ona kutsalık biçti bu sadece ışıkla ve gūneşle açıklanabilir. Alevilikte insanı tanrılaştırma yok. Dört kapı 40 makamın sonu hakla būtūnleşmek kamili insan olmak vardır zaten o noktadan sonra;dine gerek kalmıyor. Babailer neden ayaklanďı peki? Hacı bektaşi velinin kardeşi bu ayaklanmada öldū ayrıca ahilerin būyūk çoğunluğu Bektaşilerden yanaydı. Yunus Emre bile şiirlerinden anlaşılacağı ūzere bir sūre mevlananın yanında kalır bakarki halktan uzak;saraydan ve mogollardan yardm alıyor gider Taptuk emrenin yanına. Yoksulardan yana olmakla ezenden yana olmak gibi bir durum var ortada. Ritūel farklılıklar teolojik bakış açıları ;bu ayaklanmanın arka planında bulunan sınıfsal tepkiyi değiştirmez. Araştırılmasında tartışılmasında yarar var. En būyūk sorunumuz ise yazılı kaynakların ya el konulması yada imha edilmesi.
Ferhat hocam celallenme yav bir dur hele Tasavvuf her zaman siyasete dahil olmuştur ama bu kadar da direkt hedef belirlememistir. Babailerin ayakalanmasini Celali ayaklanmasi gibi degerlendirmek hayli yanlis olur. Cikis noktasidaki elestiri ve tavirlarda da bir paralellik yoktur. Sinifsal bir atif yok denecek kadar azdir. Buna 1 diyelim. 2. 4 kapi 40 makam bektasiligin etkisiype aleviligin bir kaç fraksiyonuna etki etmistir ama salt abdal ve alevi geleneginde 4 kapi da yoktur 40 makam da yoktur. 4 kapi 40 makam bektaşilikte vardir. 3. Hünkâr yesevi ekolünden melami meşrep bir velidir. Kardesi de Baba ilyas ekolünden gelmiş bir daidir. Ikisi farkli ekollerdir, tüm okült disiplinler gibi benzerdir ama asla ayni degildir. 4. Mevlana Şems-i Tebriziye kadar bahsettigin gibi durumlari cikarina kullanan bir molladir. Şemsten sonra çok değişmiştir. Bunu özeleştiri yaparak zaten kendisi de belirtir ama mogollar ile isbirligi filan ispatlanamayacak iddialardir, akli basinda insanlar bunu agza dahi almazlar. 4. Semsten sonra Yunus Emre gidip ona talip oldugunda almasi gerekenleri almistir, divaninda anlatir. 5. Mutasavvıf Yunus ve Kadı/Danişment Yunus farkli kisiler olarak degerlendirilirdi, Mahmut Erol Kilinç bunlarin ayni insan oldugunu ortaya koymuştur. Yunus emre sinifsal bir eleştiri koymamakla beraber softa takimina tümden tavir koymuştur ki kendisi üst düzey burokrattir. Yunus Emrede olan ile Pir Sultanda olan farklidir. Yunus Emre, Mevlana düzeyde bir entelijansiyaya dahilken meramını halk dilinde anlatabilen (bu konuda tektir) doruk noktasıdır. Zaten mevlana, yunus, hünkar gibi insanlarda sınıf yoktur; tevhid vardir. 6. Yunus Emre daha hamken gidip ilk olarak Taptuk Emreye talip olur. Orada piştikten sonra durak durak dolanir. Mevlananin burada tek farki Taptuk, Hünkâr, Barak Baba gibi melami meşrep bir hali özünden degil Şemsten sonra edinmiş olmasidir. Ama belirli temel egitimleri babasindan ve Faridüddin Attar gibi adamlardan alan bir MOLLA'dir. 16. Yüzyila kadar Anadoluda sinifsal atif yapan bir ayaklanma yoktur. Felsefi olarak sinif bilincini veren ama Seyh Bedreddin gibi batıl eksende elestirileri olan nitelikte itirazlar cikmistir. Tasavvufu ve Mutasavvıflar sOL şartlanmalar ile okumamak gerekir. Keza onlar soldan degil, sol onlardan beslenmistir. Sadık Yalsızuçanların Cemalnûr Sargutla yaptigi mülakâtın derlemesi olan, Kenan Rifai ile Aşka yolculuk kitabini okuduktan sonra okült fraksiyonlari ve cekismeleri daha iyi anlarsin. Zaten zor bir kitap degil, 2 günde biter.
görkem Bizde polemik yoktur muhabbet vardır. 1)Babali ayaklanmasının sınıfsal bir yanı olmadığını söylüyorsun. Ayaklanan zenginlermiydi peki? Bana bu ayaklanan insanların(haydi senin gönlün olsun sınıfsal demiylim)yaşadıkları ekonomik koşulları söyle? Sınıfsal bir iddayla çıkmamış olmaları, onların nedenlerini ortadan kaldırmaz. 2)Bektaşilikle Alevilik arasında farklar var bu doğru. Bu ritüel farklılıkların ağaç ve toprak arasında ki ayrım gibidir. Her Alevi Hünkar Hacı bektaşi veliyi piri olarak kabul eder. Kim diyor etki etmemiş diye? Bunu neye göre söylüyorsun? Deyişlere, duazlara bakınca sana onlarca şey söylüyebilirim.Veya çocukluğumdan beri duyduklarıma dayanarak. Etki etmemesi Alevi toplumunun homejik bir toplum olmasından kaynaklıdır. Yazılı bir kaynağının var olanlarının yok edilmesinden veya ulaşmaya engelenmesindne kaynaklıdır. Düşünsene diyanetin 4 kapı 40 makamı yaydığını. Burada ki resmi ideolojinin nasıl başka bir inancı ötekileştirdiğini görebilirsin Biri iktidar, diğeri ötekileştirilmiş. Nereden koparacaksın bunu nereye koyacaksın? Veya Cemler'de halk mahkemeleri: Neden insanlar kendi kendilerine yargılama yapsınlar? Yapmak istesinler? Bunun arka planında adelete ve adeletsizleğe güvensizlik var. Oda kendi yargısını kurar. Öylede böylede, halen devam ediyor bu yargılama sistemi. 3)Bana göre de Hünkar yesevi dergahına uğramış. Ama o zaman Hz Yesevi hayatta yok idi. O zaman ki dergahcılık bu zaman ki gibi değildi. Sünnilikte bu zaman ki gibi ele alınmadı böylesine cürütülmemişti diyebiliri. O zamanın koşullarıyla ele alamak gerekir. Lakin Hünkarla Hz yesevi arasında bolca hikayeler anlatılır durur. Bu tamamen resmi ideolojinin tarihi çarpıtma çabasıdır. 4)Mevlana konusunda şunu söylüyebilrim. Mevlananın selçuklu sarayından para aldığı bir gerçek. Çok rahat olduğu bir gerçek. Buradan anlaşılması gereken iktidardan yana olduğunudur. Moğollardan para aldığına dair bir iki kayna okudum Moğalistanda böyle belgelerin olduğu söyleniyor. Yunus emrede yer yer laf çakar mevlanaya bana göre öyle 5)Yunustan alıntıyla gidelim:'Yanan Kömür kızan demir Örse çekiç salan benim''Dünya benim rızkımdır halk benim hakkımdır' 6)Bu ayaklanan adamların sınıfı neydi peki? Dış mihrakların oyunumu?
Yusuf oyle bir sekilde kategorize etmek etik olmaz bence.
Muslumanlar.
Hatta Allah'in mesajini anlayan ender muslumanlar bunlarin icinde daha fazla.
Gercekten hosgorulu insanlar
Allaha inanmayınca tarihle yorumluyor insan fakat göreceli olarak dediğin doğru olur.
antipati duydukarim da var ama tartisma yaratmak istemiyorum
Canı baş koymuşuz aşk meydanına, hayvan kesmek gibi kurban gerekmez demiş ibreti baba
Biliriz mevlayi vicdanimizda, Allah asikardir seyranimizda, Kus dili okunur irfanimizda, Arabi farisi lisan gerekmez. Yurekte gizlidir bizim derdimiz, Taklide baglanmaz hic bir ferdimiz, Nefsimiz iledir daim harbimiz, Cahil-i nadanla kavga gerekmez. Ibreti nadanla etme ulfeti, Dist kapisin bekle, eyle hizmeti, Anlamak istersen ilm-i hikmeti, Asktan baska din ve iman gerekmez.
Her insanın dini vicdanıdır.
Görkem Gönülay gerçeği Türk dilidir ayrıca tolga sağ öyle okuyor bu da bir düzeltme olsun
Mantıksal hata olur o zaman Damla Rışvanlı. Lisana gerek yok, kuş diliyle dahi okunur irfanimiz derken; kus dili yerine baska bir millet dilini koyarsak anlam butunlugu bozulur. Turk dili protest bir tavirla daha sonradan degistirilmis olabilir.
"Ariftir Mushaf tan dersler okuyan
Tevrat'ı İncil'i ezber okuyan Cemal-i Mushaf-ı bir bir okuyan Almıştır fermanı Kur'an istemez"
Kurban zaten genelde erkektir
ben alaviyim ama dişi kurban kesiliyor. İbadet yaparken kesilen kurban gömülüyor saçma bence.
Bence alayı yahudiler tarafından oluştrulan ve geliştirilen akımlar. Zamanla farklı kültürlerle birleşmiş olsa da temelde hepsi saçma geliyor... Bana ne arapların taht kavgasından...
Aleviler = Vicdan
Neden ?
Çünkü islamla alakaları yok .
inan ibadetlerimiz tam bir saçmalık
Herkes kendinden olmayanı dışlıyor.
ben dışlamıyorum bizim ibadet şeklimizde tam bir saçmalık
Şerif Kpc ibadetin saçmalığı olmaz diye düşünüyorum,
bak şimdi kurban kesiyorlar sonra gömüyorlar yemeden bu nedir peki Behiye Batak
Alevililik inancında yeryüzünde tum canlilara saygi vardir. Kabem insandir der aleviler, eline, beline ve diline sahip ol eline sahip ol kimsenin malini calma beline sahip ol kimsenin namusuna goz koyma diline sahip ol kimseye kotu söz soyleme kalp kirma tanrinin da insanin icinde ki vicdan olduguna inanirlar
Ne guzel yazmis yea
Keşke atalarımız alevi-bektaşi kimliğinden ayrılmasaydı biz de bu kadar dehşete düşmeseydik.
Būtūn Alevi ozanlarınin degislerinde hep gecer. 40 sefer;kuran hatmetsende: Haca gitsende gonul kirdiktan sonra ne yazar. Hedef kamili insan olmak.
Vicdanlı olmak bunu gerektirir.
Bence hic bir hayvan kesilmemelidir
Ya şimdi fikrini anladim ama... Benim babam da sünni olmasina rağmen ayni zihniyetten erkek aliyor hep ama simdi dişiye kiyamiyor, çatır çatır erkegi kesiyorsa ben tam vicdanli diyemeyeceğim uzgunum. Kan dokulen bir bayrami, bayram da kabul etmiyorum.
sen daha sakinleşmedin mikesilen kesildi artık sakin ol biraz
Sen de hayvan katilisin. Vicdansizlar.
ya böyle düşünme etler sahiplerine ulaştı bile
soğuttun beni kurban kesmekten
Senin gibi bide inanmadigi halde hayvanlari öldüren canileri de aklı olan almaz.
Elestirdigim bazı yanları olsa da ben de alevi insanların çoğunu seviyorum. Vicdan sahibi ve iyi niyetli insanlar. Toplumdan bu denli dışlanmalarına rağmen.. Ama hayvan kesimi konusundaysa disi hayvan kesiliyor. Onu biliyorum
Hayır kesmiyoruz. Başlık atan arkadaşın dediği gibi, kasaptan alırken bile erkek aliyoruz
Hocam yöreden yöreye fark ediyor demekki. Çünkü Tunceli'de kesildiğine şahit oldum hayvan hamile olmadığı sürece
Muglada yok kesmiyoruz yemiyoruz
Dişisi zaten bizde de kesilmez dişi düve kesilir satan sana kazık atıyor ise onu bilemeyiz tabi
Alevi bir restaurantcı arkadaşım vardı asla dişi hayvan Eti satmazdı menü hep erkekti
İyiki Bektaşilik var bizdeki yoksa hiç sormayın. Neyse Bedrettin döneminde 10yil yaşamak isterdim Aydın Ortaklarda sırf merak ediyorum.
alev, insan diye bir şey yok bence. Dünya çevrenizden çok daha çeşitli... İnsanlar 2 ye ayrılır sadece iyi insanlar ve kötü insanlar. Yani islam dinine mensup birisi çok iyi olabilir gerçekten. Ya da alevi birisi çok kötü olabilir...
Aleviler regl oluyor diye kesinlike Tavşan'da yemezler.
Zaten koç kurban gonderip bunlardan kesin demişler şu anda bence işi abartıp inek deve boğa kesiyorlar
ben aleviyim ama tavşan eti yiyorum
Ye tabiki tadı çok güzel tavuk göysü gibi kızarinca süper oluyor serif
güzel oluyor ya
bizimkiler kurban kesiyor ebadet yaparken sonra gömüyorlar saçmalık tamamen...
Kurban katliyamdır bunun hiç bi türlü açıklaması yok.
Bizde de öyle ama, yani ailem Sünni ve dişi hayvan kesilmez, dedem öyle diyodu, gunahmis hamile olma ihtimalinden dolayı ya da yavruları vardır mesela.
Ya bu aleviler size ne etti? Onlara niye farklı bir dinden gözü ile bakılıyor sadece mezhep farkımiz var
Gözlemleme imkanı bulduğum Aleviler, dini kuralları İslam'dan biraz ayrılan, kadına daha çok değer veren, çoğunlukla iyi kalpli ve bilgili insanlar. Genel kültürü düşük Alevi'ye neredeyse hiç rastlamadım, bunun yanında bulundukları coğrafyanın sorunlarına çözüm bulma arayışı içinde olmaları da dikkatimi çeken bir başka yönleri oldu. Onlarla yakın ilişkiler kurmaktan hoşlanıyorum.