Sizce kuran neden kölelik kurumunu kaldırmamıştır?
Not: Köle ve cariyeden bolca söz edilirken ayetlerde hepsi de sahiplerinin yasal malı olarak tanıtılır. ( Bkz. Nisâ Suresi, ayet 3, 24, 25, 26; Nahl Suresi, ayet 71; M ümi'nûn Suresi, ayet 6, 21, 23, 58; Rûm Suresi, ayet 28; Ahzâb Suresi, ayet 50, 55; M eâric Suresi, ayet 30 )
Onur Duzyol
O
İslam köleliği getirmemiştir ki o toplumda hatta Dünyada kölelik çok normal bir olaydı. İslam da köleliğin böylesine yaygın olduğu bir toplumda kölelere iyi davranmayı, çok yerde köle azad etmeyi söylemiştir ve bu şekilde kölelikte ortadan kalkmıştır.
Tarihçilere göre Arap köle ticareti binyıldan fazla sürmüştür. 1960'larda Suudi Arabistan'daki köle nüfusu 300,000 olarak tespit edilmiştir. Suudiler Yemen ile birlikte köleliği 1962 yılında kaldırmıştır.
Peki; içkiye hüküm getiren tanrı köleliği neden hükümsüz bırakmış onu merak ediyorum
Oldukça yavaş yani?
İnsanların domuz yememesi konusunu kölelikten daha önemli mü görmüş tanrı?
Hayır sizin filmlerde izlediğiniz gibi bir kölelik değil. İnsanların yanında çalısan hizmetli gibi onlara yediginizden yedirmesi, iyi davranılması vs. Ögütlenmiştir aynı sekilde icki hükmü de birden ortadan kalkmamıstır. Çünku icki de o toplumda hatta sahabe arasında çok yaygındı yavaş yavaş kaldırılmıstır
Kadın kölelere cariye deniyor. Cariyeler ne için kullanıldığını anlatmamıza gerek var mı? Sizce bu doğru mu? Muhammed de cariyesi ile birlikte olmuştur. Doğru mudur sizce bu?
Volkan Pür kendi bokunda yüzen ve onu yiyen bir canlı domuzu sana zararlı olduğu için haram etti bu köklü bir köleliği kaldırmak veya yasaklamakdan çok daha kolay birşey bizim için ancak peygamberlerin kölelik yasaktır kaldırılmıştır köleleri serbest bırakın diye emredilmiş bir islam dünyasında ne denli zorluklarla uğraşacağnı kestirebilrsin en basitinden
Kölelik domuzdan daha mı az zararlı?
Size göre yanlıs olabilir çünkü şuanki zamanın şartlarına göre düşünüyorsunuz. Belki de şuan yaşanan ve sizin doğru diye kabul ettiklerinizi yıllar sonra yaşayan insanlar yanlış bir şey olarak kabul edecek.
Allahın emrini zor diyerek kabul etmeyeceklerini mi ima ediyorsunuz? Bence cümlenizi nir daha kurun zira eğer anladığım gibi bir anlam varsa o inanç değil çıkar davasıdır.
sinem hanım islam o zaman ile ilgili mi demek istiyorsunuz?
Hayır bazı olayların tarihsel olduğunu söylemek istiyorum inşallah beni anlıyorsunuz
Anlıyorum ve şu anda bu savunmanızın yanlış olduğunu da özellikle belirtmek isterim. yukarıdaki sorularıma verdiğiniz cevaplar inancı sakata sokan savunma şeklidir.
Hayır volkan tabikide öyle birşey demiyorum sadece domuzun yasağı ile köleliğin yasağı bir değil biri sadece temel ihtiyaçken diğeri inanç gelenek köklü bir sistem sen kendini günlerce aç bırakabilir diyetde çoğu şeyi kendine yasak edebilirsin ama herhangi yerleşmiş bir huyunu hemen terkedemezsin basit bir örnek umarım yardımcı olabilmişimdir.
İnancımı sakata sokan nedir?
Bazı olayların tarihsel olduğunu ifade ederek kölelik gibi insanlığın en büyük utancını o zamana göre aklıyorsunuz.
emre bey, size peygamber ne söylese yapmaz mısınız? Ne demek kölelik ile domuz ayrı?
Peygamberin söylediği birşey allahın söylediği emirdir tabiki yaparım ama ben yaparım sen yaparsın sinem yapar o yapar. Domuzu yeme dersin sağlıksızdır bunu ben senin demenle bile yaparım sağlığıma zaararlıdır, ama onunda bir görevi vardır illaki ancak kölelik çok farklı bir durum tüm dünyada yaygın ve kaldırdım dediğin zaman bu domuz yeme demeye benzemez işte peygamberler çok zorluk çektiler böyle bir emir olsaydı allah bilir ne kadar islam yayılabilrdi bu üst üste dizilmiş bütün bardaklardan en alttakini çekmek gibi birşeydir. Bazı şeyler sabır ister.
Köleliğin domuz kadar zararı olmadığını savunduğunuzu düşünmeye başlayacağım.
Eğer Arabistan da domuz yetiştiriciliği yüksek oranda olsaydı kölelik ile aynı şekilde kesin bir yasak olmayacak mıydı yani?
Açıkcası yaptığınız hiçbir açıklama tatmin edici değil.
Amaç islamın yayılması mı yoksa insanlığa doğru ile yanlışın bildirilmesi midir? YÛNUS-99: Eğer Rabbin dileseydi, yeryüzündekilerin hepsi elbette iman ederlerdi.
Yanlış olan birşeyi çıkarlarına ters düşer diye yasaklanmamış olması sanırım işin özeti?
domuzun nerde yetiştiği önemli değil nasıl bir yaşantı sürdüğü problem, çok hastalık yayar sağlığa zararlıdır. Kölelik domuzdan kat ve kat zararlı size katılıyorum ancak sizin bu 2'si arasında mekik dokumanız gereksiz lütfen ikisi arasında ki farkı görün biri dünyada yöneticilerin güçlülerin iş sahiplerin işine gelen köklü bir sistem diğeri eti yasakllanmış bir varlık. Şimdi ben neden kalkıp ikisini karşılaştırıpta domuz kölelikten zazarlıdır diyim mantıklımı İslamiyetin yayıldığı dönemde köleliği ha diyip kaldırsalardı bugünlere bu kadar kolay gelemezdik kafanızda kurun biraz araştırın derim
emre bey zaten araştırıyoruz. Kafamızı kurcalayan yerleri öğrenmeye çalışıyoruz. Siz diyorsunuz ki kölelik kaldırılsaydı islam bugün ki halini alamaz yayılamazdı. Bu köleliğin kuranda tanınmasını aklamıyor. İslam daha fazla yayılsın diye fuhuşu serbest bırakmak ne kadar yanlış ise bunun da o kadar yanlış olduğunu düşünüyorum. Tanrı yunus süresi 99. ayette diyor eğer rabbin dileseydi yeryüzündekilerin hepsi elbette iman ederdi. Yani islam daha kolay yayılsın diye kaldırılmadığı söylemek mantık dışı. Tanrı zaten herkesin inanmasını istemiyor
Kölelik domuzdan daha çok can almış kokuşmuş ve adi bir müessesedir. İnsanlık tarihi boyunca köle olarak ölen insan sayısı ile domuzun sebep olduğu bir hastalıkta ölen insan sayısı karşılaştırılamayacak orandadır. Bu durumda kölelik domuzdan daha kesin bir emir ile kaldırılması gerekirken aksine kuranda öyle bir yasak (köleliğe dair) bulunmamaktadır.
İşin özeti; insanlar çıkarları söz konusu olduğunda islam mı köleler mi sorusuna köleler diyerek islamı seçmezlerdi. Böylece islam dini de bugüne gelmezdi. Sözlerinden bunu anlıyorum. İşbu sebep ile de kölelik kesin bir emir ile ilga edilmemiştir. Doğru mu anlıyorum?
evet onur öyle bir ayet var ancak ben kaldırılmamasını islamiyetin yayılmasıyla şöyle bağdaştırıyorum emir verilebilirdi tamamen yasaklanabilrdi ancak yapılmadı allahın bir bildiği var ve şu anda bile kölelik var ama ismi yok buna modern kölelik tabirini kullanıyoruz bugün ki gibi kimse bu kadar şey bilmiyor bu kadar gelişmişlik düzeyi yoktu bir köle bile köleliği savunabiliyordu bu konuda ciddiyim felsefecilerde bile örneği var. Sana gelince Volkan Pür İnsanlar çıkarları doğrultusunda peygamberi bırak ALLAH'ı tanımıyorlar ne kadar kölelik kaldırılma çabasına girişilmişsede bugüne kadar gelmesinin sebebi insanlar ve doyumsuzluklaarı
Hocam "emir verilebilirdi tamamen yasaklanabilirdi ancak yapılmadı allahın bir bildiği var" cümlesindeki allahın bildiği şey neydi, neden kaldırmadı bunu araştırıyorum. Kölelerin köleliği savunması, kuranın köleliği devam ettirmesini aklamıyor. Konu hakkında yeterli bilgin yoksa fazla uzatmaya gerek yok. Ben mantıklı bir sebep arıyorum. Senin söylediklerim mantık dışı. Kurana göre en azından.
Haklsın konu hakkında gerçekten yeterli bilgim yok benim sana açıklamaya çalıştığım ve anlatamadığım biraz bilgi bana yeterli geliyordu daha fazla kurcalamadığımdandır belki neyse elimden gelen bu araştırırım yeni birşeyler bulursam yazarım sana senden de aynı şeyi bekliyorum belki birşeyler öğreniriz.
Yazdığınız hiçbir açıklama beni tatmin etmedi.
tatmin eden bir açıklama bulursan bizide bilgilendir tşk ederim şimdiden.
Yahu insan oğlundan bahsediyoruz. Ha köle ha sahip. Çok uçuk bir örnek olacak ama "Atatürk ve silah arkadaşları Cumhuriyet ile padişaha kul olmayı kaldırdıktan sonra, çok değil yaklaşık 100yıl sonra, cumhuriyetin kötü fakat padişaha kul olmanın daha güzel olduğuna inanan kesimler türedi" ve bu kesimler tuhaftır ki "modern köle" çerçevesinde olan insanlar arasından çıkıyor. Allah yasaklayabilirdi. Şüphesiz bunu yapabilirdi. Fakat İslam'a düşman olup İslam'dan ilk uzaklaşacak olanlar da yine köleler olurdu herhalde. İnsanlar buyruk altına girmeyi seviyor. Bu ha Tanrı buyruğu olmuş ha Sahip buyruğu olmuş farketmez. İnsanlara ne kadar somut varlıklar olduğu önemli. Şüphesiz Tanrı da bunu biliyor olacak ki, buyruklar hiyerarşisini bozmak istememiş. Düşünse sen birini savunuyorun onun hakkını arıyorsun, oda kalkıp sana kafa tutuyor. Bırak köle kalsın derim. Yani bu benim olayı anlayışım, süreci algılayışım. Bence de kölelik yanlış olur da benim sözümü kim takar. Herkes inandığını zaten yaşıyor.
Siz tanrının köleliği kaldırmayacak doğru yaptığını düşünüyorsunuz. Doğru mudur?
onur bey bana mı sordunuz?
Evet
Bana göre doğru değil dedim. Kimseye köle olmak yada bana köle olunsun istemem. Bu benim gerçekliğim. Fakat tanrı doğru yada yanlış yaptı diyemem. Bana vazife değil. Fakat onun gerçekliğini anlamaya gayret ediyorum sadece. Evet tanrının gerçekliği bu gibi geliyor bana. Eger peygamber, Köleleri kulluktan kurtarsa "senin rabbin bizim ekmegimize engel oluyor" diyeceklerini tahmin etmek zor değil. Çünkü başkalarının emirleri ile yaşamaya alışmış insanlar. Düşünsenize İslam en çok köleleri mutlu ediyor. Neden? Çünkü yeni efendilerinin daha güçlü olduğunu düşünüyorlar. Cennet vaad ediyor. Yada günümüzü kıyaslayın insanlara kaç çocuk yapması gerektiğini söyleyen bir insan neden bu kadar çok seviliyor? Bence kölede, seçmende, kulda buyruklar altında kaldıkça mükafat alacağını düşünüyorlar. İnsanın doğasında var. İnsan bunun farkında olmadıkça sahipte, hükümette, tanrıda olsa bunu kullanır. Yapar yani. Bunun farkında olan insanlar istisna. Onlara kimse sahip olamaz, hükümet bile uzak durmak için onlara sus payı verebiliyor. Tanrı bile rahmetini kesmez. Çünkü istisnalar köle düşerse isyan eder. Tüm sistemi değiştirebilir. Buda kimsenin işine gelmez. Buyruk altına girmeyen, girmeye alışmamış, hiç örneğin olmadığı bir dünyada kim kimi neyle korkutabilir? Cehennemi? Türkler neden Araplar ile hep tartışma halinde? Türkler neden bektaşilik ile Türk-İslam sentezi yapma gereği duymuş? Bence evet tanrı köleliği destekliyor. Türklerde kölelik olmadığı için köleliği destekleyen sistemi kabul edemedi ve sentez ihtiyacı duydu. Bu sentez sonucunda Araplar bize sürekli islamiyeti bozdular diyor. Kusura bakmayın benimde biraz düşünmem gerekti. Uzun oldu biraz. Kölelik doğru diyemem ama tanrının doğru yapmak gibi zorunluluğu olduğunu sanmıyorum. Benim algılayışım böyle. Sizin algılayışınız beni yanlış bulsa bile itiraz edemem. Çünkü inancın içsel birşey olduğuna inanıyorum. Algıladığımız gerçeklikleri yaşıyoruz.
Sağolun değerli yorumunuz için..
Rica ederim